Technisch dienstverlener Imtech sponsort de Batavierenrace, een estafetterace voor studenten. De route loopt van Nijmegen naar de Universiteit Twente. Het bedrijf hoopt zo naamsbekendheid te krijgen bij studenten met een technische achtergrond.
Waarom sponsoren jullie de Batavierenrace?
Pieter Koenders, Imtechs communicatiemanager: "Het is een heel sympathiek evenement. Met 185 kilometer, is de Batavierenrace 's werelds grootste estafetteloop. Onder studenten is het een heel populaire race, maar het is ook het grootste studentenfeest van Nederland. Jaarlijks doen er zo'n achtduizend tot negenduizend studenten aan mee. Het is echt een fenomeen onder studenten, iedereen kent het. Vorig jaar vierde de race zijn zevende lustrum.
De helft van de studenten die meedoet aan de race heeft een technische achtergrond. Wij zijn op zoek naar die mensen."
Jullie proberen op deze manier dus mensen te werven?
Dat is niet de insteek. De primaire reden is naamsbekendheid.
Wat betalen jullie voor de sponsoring?
Het kost ons enige tienduizenden euro. We hebben daarvoor exclusieve naamsbekendheid.
En hoe lang loopt het contract?
In 2007 hebben we voor het eerste jaar gesponsord. Dat was een test, maar beviel goed. Vorig jaar hebben we een contract voor drie jaar afgesloten.
Wat krijgen jullie er verder voor terug?
Ons logo staat op het hesje van de lopers en in het programmaboekje. Op iedere foto van de lopers is het hesje te zien. Die foto's staan op de website. En natuurlijk is het zo dat op langere termijn de naam Imtech min of meer automatisch aan deze race wordt verbonden.
Wat organiseren jullie rondom de race?
Op de dag zelf, tijdens de eindloop, doen we een aantal dingen. Zo zijn we met tientallen Imtechers aanwezig. Bij de finish hangen doeken en vlaggen, maar we hebben er ook een attractie staan. Twee jaar geleden hadden we er een hoogwerker staan, waardoor mensen op veertig meter hoogte naar de race konden kijken. Afgelopen jaar stond er een attractie waarbij een auto een bungeejump doet. Mensen konden in die auto gaan zitten.
Verder worden onze spotjes afgespeeld over de boxen die er staan. En tijdens het feest waren we opvallend aanwezig.
We doen ook mee aan de vip-loop. Onze bestuursvoorzitter loopt marathons en afgelopen jaar liep hij de tienkilometerrace mee.
Werkt het ook?
Op beurzen koppelen mensen onze naam aan de Batavierenrace. Ze kennen ons daarvan. We krijgen daar erg positieve reacties op.
Is het wel verstandig om de bedrijfsnaam te koppelen aan een studentenevenement?
De organisatie pakt het erg professioneel aan. Ze zijn er een heel jaar mee bezig. Bovendien zit een lid twee in het comité. Je hebt daarom altijd te maken met mensen die het al eerder georganiseerd hebben.
Wat is de overeenkomst tussen het imago van Imtech en dat van de Batavierenrace?
Bij sport gaat het om uithoudingsvermogen, maar ook over teamspirit en gemeenschapszin. Bij Imtech werken we bij projecten op verschillende gebieden samen. Het is multidisciplinair, door de combinatie van elektrotechniek, ict en werktuigbouw kunnen we technische totaaloplossingen bieden, dat kunnen niet veel bedrijven. De samenstelling van de studenten die aan de race meedoen, zijn dat ook.