De implementatie van een SAP-systeem voor de bevoorrading van de winkels van Free Record Shop draait uit op het eerste bedrijfsverlies van de platenketen sinds 1971. Dienstverlener Ctac zou geen blaam treffen.
De mislukte invoering van een grootschalig SAP-systeem bezorgt platenketen Free Record Shop in het boekjaar 2006-2007 een bedrijfsverlies van 795.000 euro. Het bevoorradingssysteem werd door ict-dienstverlener Ctac vlak voor de feestdagen geïmplementeerd, maar functioneerde niet goed. Daardoor bleven winkelschappen in de drukste periode van het jaar leeg en de magazijnen overvol. Dat meldt het Financieele Dagblad.
Verantwoordelijk
Ceo Hans Breukhoven zegt dat Free Record Shop zelf verantwoordelijk is voor de ontstane problemen. Ondanks waarschuwingen van Ctac besloot hij de omschakeling naar het nieuwe systeem toch door te zetten. "Ik heb op de knop gedrukt (…) Er gingen 85 kleine dingen mis. Het werd één groot probleem." De directeur wijst op interne menselijke fouten, waardoor de systemen zijn vastgelopen. Inkoop, voorraadbeheer en distributie sloten daardoor niet meer op elkaar aan. De implementatie kende drie jaar voorbereiding.
De topman ziet geen kans de schade te verhalen op een andere partij. "Dat is helaas niet mogelijk." Ctac heeft volgens hem "razend hun best gedaan om het voor elkaar te krijgen. Ik ga niet de beschuldigende vinger in hun richting wijzen." In de laatste fase werkten dertig tot veertig man continu aan de implementatie van het SAP-pakket. De hele afdeling sliep in de week voor de grote lancering in oktober 2007, op kantoor.
Andere dienstverlener
De problemen zouden ook samenhangen met het besluit om van dienstverlener te wisselen. De platenketen had in eerste instantie gekozen voor softwareleverancier Odyssey Systems, waar het uiteindelijk niet mee klikte. Breukhoven: "Hun pakket was eigenlijk bedoeld voor de groothandel. We zouden de eerste detailhandel zijn die het zou gebruiken. Uiteindelijk verloren we ons vertrouwen." Daarna besloot het bedrijf in zee te gaan met Ctac, voor de implementatie van een SAP-systeem.
Breukhoven berekent de strop door de haperende software op drie miljoen euro. Daardoor boekte zijn bedrijf in 2006-2007 voor het eerst sinds de oprichting in 1971 rode cijfers. Het omzetverlies dat zich kort voor de feestdagen voordeed, kon volgens hem niet meer ingehaald worden. Door strubbelingen met de software besloot Breukhoven de implementatie bij de winkels van dochteronderneming Van Leest uit te stellen tot april 2009.
Samas
Kantoorinrichter Samas ondervond in 2007 ook problemen bij de grootschalige implementatie van een SAP-systeem. Toen verweet toenmalig directeur van SAP Nederland Marinus ter Laak Samas onvoldoende voorbereiding en te weinig oog voor waarschuwingen.