De provincie Groningen en Groningse gemeenten hebben onvoldoende kennis en capaciteit in huis om projectplannen voor elektronische dienstverlening uit te voeren. Daarom hebben de provincie, gemeenten en regieorganisatie GovUnited een expertisecentrum opgericht.
De provincie Groningen en Groningse gemeenten hebben in samenwerking met GovUnited, de regieorganisatie voor elektronische dienstverlening, een expertisecentrum opgericht. Dat centrum gaat de gemeenten en provincie begeleiden met de uitvoering van projectplannen voor digitale diensten.
Het centrum met naam ELO-Grunn is ondergebracht in het provinciehuis. Daar wordt een inventarisatie gemaakt van de behoefte voor ondersteuning en er worden businesscases geschreven voor e-overheidprojecten. Het kenniscentrum verwacht dat eind 2008 de eerste projecten starten.
Uitvoering
Het Groningse ELO-Grunn, dat onder de vlag van het landelijke programma Egem i-teams opereerde, ondersteunde tot eind 2007 Groningse gemeenten en de provincie om de dienstverlening te verbeteren met behulp van ict. De projectplannen zijn er inmiddels, maar er is nu vooral behoefte aan ondersteuning bij de uitvoering. De provincie en gemeenten zeggen daarvoor onvoldoende capaciteit en expertise in huis te hebben.
Ook de verplichte invoering van het Digitaal Klant Dossier (een uitwisseling van werk- en inkomensgegevens tussen gemeenten, UWV en CWI) de Europese Dienstenrichtlijn (regels die lidstaten verplichten een centraal digitaal loket voor ondernemers in te richten voor betere marktwerking en economische groei) en Veiligheidsregio's (een samenwerking tussen verschillende besturen en diensten uit een bepaald gebied) vragen om extra ondersteuning van het kenniscentum.