Als stand-up comedian treed ik vaak op met andere comedians. In de foyer van het theater vang je naderhand wel eens op dat ze ‘die Fries' wel goed vonden (of niet, dat kan ook). Ik heb er dan ook sterk aan gedacht mijn webadres te veranderen in http://www.diefries.nl/. Maar ik heb de grap een paar keer uitgeprobeerd en gezien de reacties was het de jaarlijkse kosten van 30 euro voor de url niet echt waard.
Op dit moment is er een populaire reclame van een telecomaanbieder (waarvan ik even niet op de naam kan komen) met de slogan ‘ word geen dinges'. De reclame suggereert dat men je naam wel onthoudt als je maar genoeg sms't en dat als je later dood bent iedereen je wel zal herinneren als een goede vriend.
Het hebben van veel vrienden schijnt tegenwoordig belangrijk te zijn. Op Hyves ben je een loser als je niet meer dan tweehonderd vrienden hebt. Ik heb me ook wel eens aangemeld bij zo'n LinkedIn-site. Ik kreeg ineens allemaal uitnodigingen van mensen die vrienden van mij wilden worden. Mensen die ik niet ken, niet wil kennen en mensen waarvan ik het bestaan niet eens af wist. In eerste instantie dacht ik nog: dat worden mooi wat cadeautjes op mijn verjaardag. Helaas, alleen een paar sokken van mijn vrouw.
Laat ik duidelijk zijn: je hebt geen tweehonderd vrienden nodig. Of, om Toon Hermans nog maar eens te citeren:
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
Leuk gevonden: “…van een telecomaanbieder (waarvan ik even niet op de naam kan komen) met de slogan…” verder… eh… wie is u ook weer?
Leuk gevonden? Ik geloof hem op zijn woord, want ik kom ook niet op de naam….
Tja, welkom bij de Hi(gh) Society.