Ict'ers met een afgeronde mbo-opleiding kunnen een flinke salarisstijging verwachten. Dat blijkt uit gegevens van consultancybureau De Breed & Partners.
Hoewel werkgevers de afgelopen periode vooral op zoek waren naar hooggeschoolde ict'ers, lijkt er nu ook meer vraag te komen naar werknemers met een afgeronde mbo-opleiding. Toch zijn de eisen nog steeds hoog.
Helpdeskmedewerkers met ongeveer tien jaar werkervaring verdienden in de tweede helft van vorig jaar gemiddeld 31.000 euro per jaar. Dat bedrag is inclusief extra's zoals bonussen, reiskostenvergoedingen en vakantiegeld. Een jaar later is dat bedrag gestegen naar 32.879 euro, aldus onderzoeksgegevens van consultancybureau De Breed & Partners.
"Er is steeds meer vraag naar ondersteunend personeel", zegt consultant Judith Herrewijn. "De druk aan de onderkant wordt steeds groter. Dat zien we ook terug in de salarisontwikkelingen. Waar het salaris van lager geschoold personeel vorig jaar nog niet extreem steeg, zien we nu stijgingen van gemiddeld tien procent."
Vaker een laptop
De helpdeskmedewerker krijgt daardoor veel vaker dan een jaar geleden een mobiele telefoon en een laptop van de baas. Ongeveer eenderde mag bellen op kosten van de baas en heeft een laptop. Een jaar geleden lagen die percentages nog op 25 procent.
Naast de toegenomen vraag naar ondersteunend ict-personeel kan ook de bescheiden salaristoename van het begin van dit jaar een oorzaak zijn van de hoge stijgingen. De helpdeskmedewerker verdiende in de eerste helft van 2008 slechts 643 euro meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Ondanks de forse salarisstijging stellen werkgevers wel hoge eisen aan nieuwe personeelsleden, aldus lezers van Computable. Ze willen voor een ‘dubbeltje op de eerste rij willen zitten', vinden sommige lezers. Werkgevers zouden vooral op zoek zijn naar goedkoop personeel dat toch veel werkervaring en kennis heeft.
Het lijkt me logiko dat een salaris omhoog gaat. De vraag is wanneer en hoeveel. Een mobiel van de zaak is leuk, het maakt mogelijk dat men 37 euro mag bellen. Zien we dit als salaris dan zijn we verkeerd bezig. Een laptop is leuk, ik bouw mijn eigen PC wel :).
Salaris is iets wat aan netto euroos op de bank erbij komt. de rest is onbelangrijk en maakt je iets blij.
Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar “Helpdeskmedewerkers met ongeveer tien jaar werkervaring”… Moet je dan inmiddels niet toe zijn aan een nieuwe en wat diepere stap in je carriere? Natuurlijk hoeft 10 jaar werkervaring niet alleen maar helpdesk te zijn, maar aangezien het hier in verband gelegd wordt met elkaar… Misschien wordt daarom de druk ook wel steeds groter hoor. Maar wat is de volgende stap? Polen aan de telefoon zetten? Beetje lastig communiceren 😉
Een laptop en telefoon van de baas. Als helpdeskmedewerker? Dit zijn nu echt typisch nutteloze lokkertjes. Wat heeft zo’n iemand nou aan die dingen, anders dan dat hij voor onregelmatigheidsdiensten opgetrommeld kan worden? En dan is het gewoon werktijd (dus middelen voor werk, en niet als sec. of tert.arbeidsvoorwaarden). Sorry, maar ik durf te stellen dat het overgrote deel van de bedrijven dit met deze gedachte aanbied. “Lekker makkelijk, iemand 24 uur per dag bereikbaar”.
Dat werkgevers voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten… sjah. Wie wil dat nou niet. Je draait een business, dus je wilt winst maken. Als een werknemer zich laat inpalmen door NIET het salaris te vragen dat hij/zij waard is, snijdt hij/zij zichzelf alleen maar in de vingers.
Gewoon op een school gaan werken… Een wat lager salaris, geen extra lokkertjes maar een heerlijke dynamische omgeving (zeker met 2000 ll) en een goed pensioen. Oh… had ik de vele vrije dagen al genoemd?