Er is veel vraag naar business intelligence-software op de iPhone. De applicatie van Oracle is al bijna 25.000 keer gedownload. Ook MicroStrategy maakt het mogelijk om via de webbrowser van de smartphone gebruik te maken van dashboards en andere bi-tools.
De business intelligence-software van Oracle voor de iPhone is meer dan 23.000 keer gedownload, aldus de leverancier. De applicatie is sinds een maand beschikbaar via de Apple App Store.
De applicatie genaamd Oracle Business Indicators is gemaakt voor organisatie die Oracle Business Intelligence Enterprise Edition (OBIEE) gebruiken. Het is een van de twee business intelligence-tools die beschikbaar is op de smartphone van Apple. Bi-leverancier MicroStrategy maakt het sinds kort ook mogelijk rapporten en analyses te bekijken op de iPhone. De applicatie MicroStrategy 8 maakt gebruik van internet en is niet via Apples App Store te downloaden.
Fractie van het aantal gebruikers
Het aantal downloads van de software van Oracle is slechts een fractie van het aantal gebruikers dat de applicatie in het bedrijfsleven gebruikt. Ongeveer vijfduizend organisaties gebruiken het. Sommigen hebben meer dan duizend gebruikers, aldus InformationWeek. Slechts een klein deel van de downloads, zo'n 2500, komt uit Europa. Meer dan duizend daarvan gebeurden in Groot-Brittanië.
Naast de business intelligence-software van Oracle is er een andere zakelijke applicatie in de App Store van Apple, namelijk Salesforce.com Mobile.
Er is nog een derde leverancier die BI voor de iPhone heeft gelanceerd:
http://www.pentaho.com/launch/iPhone
Transpara Corporation is een leverancier die al bijna een jaar BI (KPI management) levert voor de iPhone, Blackberry en Windows Mobile. Info: http://www.transpara.com
Ik ben erg benieuwd is welke beslissingsondersteunende informatie dermate urgent is dat je deze op je iPhone zou moeten kunnen bekijken.
Waarschijnlijk zijn het geen business users die deze applicatie downloaden maar gadget freaks, of ben ik dan te sceptisch?
Belangrijke alerts richting mobiele platform bestaan natuurlijk al zolang er mobiele apparaten zijn. Ooit deden we het met pagers, toen met sms, en nu met mobiele applicaties.
In feite is dat nu gemakkelijker dan vroeger. Mobiele apparaten zijn tot steeds meer in staat en het is dus nog slechts een kwestie van de functionaliteit poorten naar bijvoorbeeld de iPhone, Symbian, Windows Mobile e.d.
De echte winst haal je als BI gebruiker toch een paar stappen eerder. En hoewel ik een voorstander ben van mobiel werken en innovatie en nieuwe dingen alleen maar toejuich (gadget freak…) hoop ik toch dat het BI vakgebied zich vooral in eerste instantie blijft richten op vragen als: welke informatie heb ik nodig? Wat kan ik ermee? Waarom wordt mijn organisatie daar beter van? etc… en pas later op de vraag via welk mobiel platform wil ik daarover tijdens mijn lunchpauze gestoord worden…
Ik vraag me altijd af wat het nu is om op je mobiel te krijgen wat je omzet is, anders dan satisfactie van de manager. Als je op zaterdagavond een sms-je krijgt of op je mobiel in een rapport kan zien dat de omzet is tegengevallen, wat doe je dan als manager? Verbeteringen van omzet, zijn m.i. niet op een dag te sturen. Mijn vraag is: wegen de kosten op tegen de baten?
De enige reden waarom je volgens mij dit doet is om je beslisser te pleasen.