Vaak wordt er over SaaS geschreven alsof het een doel op zich is. In mijn ogen is SaaS een middel om diverse bedrijfsmatige oplossingen efficiënter en effectiever te creëren.
Zoals in diverse onderzoeken geconstateerd, weet 75 procent van de ict-beslisser niet direct wat SaaS inhoudt en waar services op het gebied van software nu juist het verschil kunnen uitmaken. Moet je nu twijfelen aan het kennisniveau van de ict'er of zorgen de aanbieders van SaaS zelf voor dit probleem? Ik denk het laatste.
Na ASP, On Demand, Managed Services, Outsourcing, Web services, Utility of Cloud Computing en Online Services is er nu SaaS. SaaS is software die als een online dienst wordt aangeboden. De gebruiker hoeft de software niet aan te schaffen, maar sluit een contract af voor een vast bedrag per maand voor het gebruik. De SaaS-provider zorgt voor installatie, onderhoud en beheer. De gebruiker benadert de software over het internet bij de SaaS-provider.
Vraagt de klant tegenwoordig om software of is de behoefte een oplossing te krijgen om bijvoorbeeld goed te communiceren met klanten door gebruik te maken van e-mail, chat, video en telefoon met een goede kwaliteit en een optimale beschikbaarheid? In mijn ogen is het dus ook een zoveelste marketingkreet vanuit het softwarelandschap en hebben de softwareleveranciers zelf aan deze vertwijfeling meegewerkt.
Een bedrijf dat gebruik maakt van bijvoorbeeld Salesforce kan niet na een jaar zeggen ‘Ik wil de crm-oplossing nu binnen mijn netwerk'. Het creëert een vendor lock-in. Bij een SaaS-oplossing moet het in mijn ogen mogelijk zijn om na afname van SaaS nog te kiezen voor een (aanvullende) on-site oplossing. Daarmee blijf je als een organisatie flexibel en hoef je je niet voor lange tijd te binden aan een vendor. Tenslotte weet je ook niet hoe de toekomst er uitziet.
Ik zou zeggen: "pay as you go".
Een Vendor Lock-in is net als maatwerk. Wat de output ook is, om het bruikbaar te maken heb je programmeurs of DBA’s nodig.
Een goede Saas beschikt echter over een aantal mogelijkheden om data te lezen bijvoorbeeld door middel van een webservice. De data is dus gewoon beschikbaar. Om vervolgens over te stappen op een andere oplossing zal een inspanning vergen. Het zou erg risicovol voor een aanbieder zijn om die tegen te werken.
Bedrijfsprocessen zijn meer dan het stukje software wat ze faciliteerd. Het wijzigen van de software oplossing is dus maar een deel van het probleem om bedrijfsprocessen elders of in een andere applicatie onder te brengen.
SaaS is een manier om gebruik te maken van (in software gerealiseerde) functionaliteit. En niet meer dan dat.
De voorwaarden waaronder dit gebeurt is, net zoals bij andere software, te bepalen in een overeenkomst.
Als er dus vrees is voor een Lock-in, dan kan de afnemer (laten) vastleggen dat hij desgewenst kan beschikken over de applicatie en de bijbehorende data.
Vanzelfsprekend zitten hier wat haken en ogen aan. De aanbieder zal bedingen dat de afnemer de applicatie uitsluitend zelf mag gebruiken, dus niet doorverkopen of het gebruik aan derden aanbieden. Ook zal er voor de (bron)code een behoorlijk bedrag betaald moeten worden. Maar is dat onredelijk? In mijn ogen niet.
Zolang aanbieder en afnemer snappen wat SaaS is en weten wat ze ermee willen, kunnen ze ieder risico in een overeenkomst ondervangen.
De markt heeft inmiddels Outsourcing en BPO tot op zekere hoogte geaccepteerd en bedrijven grijpen meer en meer terug op hun core-competenties. In een platte wereld waar de concurrentie niet alleen van andere bedrijven uit de buurt of branch komt maar eigenlijk uit alle hoeken en gaten via Internet, wordt specialiseren meer en meer een noodzaak. Scherpe prijzen zijn een must en dus is interne organisatie een belangrijk tool geworden om winst op een goed peil te houden. SaaS is een van de manieren voor bedrijven om hun organisatie lean
Wat ik opmerkelijk vind, is dat geen van de panelleden, het grootste gedeelte toevallig leveranciers van SaaS, ingaat op de haast beschuldigende vinger van Godfried: elke leverancier lijkt zijn eigen draai aan SaaS te (willen) geven. De ene leverancier geeft het een andere naam (IBM met zijn On Demand), terwijl de ander in een noodsprong een applicatie op een server zet en het maar SaaS noemt, omdat men ‘SaaS wil’. De ene kenner denkt dat SaaS de toekomst is, terwijl de ander het een overgewaaide, en overwaaiende, hype vindt. Maar praten ze wel over hetzelfde? Het is de taak van de leveranciers om duidelijkheid te scheppen in wat SaaS nu is, om de ontwikkeling van SaaS te stimuleren. Ik ben van mening dat SaaS, de definitie van Godfried lijkt me daarin een goed begin, een blijvertje is, maar dat on-premise software zeker noodzakelijk blijft om ook die organisaties, voor wie de voordelen van SaaS niet opgaan, van dienst te blijven zijn.
OK,
Dan zijn we dus toe aan het formuleren van een definitie. Als begin:
SaaS (Software as a Service) is het verschijnsel dat uitsluitend de, in software gerealiseerde, functionaliteit door de afnemer van de service gebruikt wordt. De aanbieder voorziet in hosting, beheer en onderhoud van de benodigde soft- en hardware. De afspraken over de voorwaarden waaronder dit gebeurt(zoals bijvoorbeeld maximaal aantal gebruikers, duur, vergoeding en eigendomsrechten) worden vastgelegd in een (SaaS) overeenkomst.
Saas is op zich niets nieuws en dat betekent dat veel software vendors op het moment voor ze de SaaS markt betreden al een on-site oplossing hebben voor hun klanten. SaaS kan dus ook een uitbreiding zijn op het bestaande portfolio.
In de conventionele methode waarbij standaard of maatwerk software geleverd is, zou zoiets als een vendor lock kunnen ontstaan en is het voor gebruikers altijd lastig over te stappen naar andere systemen en/of leveranciers. Veel pakketten, vooral die pakketten die dienen te voldoen aan allerlei compliancy wetgevingen, hebben daarom een mogelijkheid om alle gegevens en data te kunnen exporteren naar “neutrale” formats, zodat ze later nog te openen en in te zien zijn. Mijn inziens dienen alle gegevens die in een SaaS oplossing zijn opgeslagen, na be?indiging van het contract dus aan de klant opgeleverd te kunnen worden in zo’n “neutraal” formaat. Zulke zaken dienen dus opgenomen te worden in de SLA.
FYI:
http://resources.zdnet.co.uk/articles/0,1000001991,39466346,00.htm
Aldus een Enterprise software vendor die het duidelijk niet in SaaS ziet zitten. Iemand die propageert dat een vendor lock-in juist met on-premise software bereikt wordt, en get this: dat dit iets is waar je nartoe wilt streven… Cursus klantvriendelijkheid kan misschien geen kwaad?