Ict-managers zouden iets beter dan collega's in andere branches weten hoe ze personeel op een efficiënte manier nieuwe vaardigheden kunnen bijbrengen. Toch blijft het laten trainen van personeel een moeilijk punt, aldus onderzoekers.
Terwijl de meeste werkgevers geen idee hebben welke vaardigheden hun personeelsleden beheersen of missen, doen technologiebedrijven het wat dat betreft niet slecht. Dat concludeert IBM naar aanleiding van een onderzoek dat het bedrijf deed met denktank Human Capital Institute (HCI).
Veertig procent van de onderzochte bedrijven kan nauwkeurig voorspellen welke vaardigheden hun werknemers in de toekomst moeten bijleren, aldus de onderzoekers, die dat percentage veel te laag vinden. "Bedrijven zouden hun personeelsleden moeten inzetten als belangrijkste concurrentiemiddel", zegt Tim Ringo van IBM's Human Capital Management.
Toch lukt het bijna de helft van de werkgevers niet ervoor te zorgen dat personeelsleden zich in de juiste richting ontwikkelen. Managers blijken vooral problemen te hebben met het tijdsbestek waarin de ontwikkeling moet plaatsvinden: ongeveer 62 procent van de leidinggevenden vindt het moeilijk personeelsleden binnen een bepaalde termijn nieuwe vaardigheden bij te brengen.
Desondanks is het talentmanagement beter bij technologische en elektronische bedrijven. Volgens de onderzoekers doet ook de zakelijke dienstverlening het redelijk. Binnen de publieke sector is de ontwikkeling van talent het slechtst.
IBM en HCI onderzochten ruim duizend bedrijven binnen de publieke en private sector.
Ja daar gaat ie weer, het lijkt allemaal erg lastig.
Wie voorop wil lopen is veel geld kwijt, wie net iets langer afwacht zal veel geld verdienen. Een bedrijf komt met iets nieuws en hupla daar gaat iedereen met dezelfde aanbiedingen. Dus wat heeft opleiden voor zin ????
We leren een aap een kunsje en zijn dan o zo slim bezig.
Leren is niet zo heel lastig en er zijn opleidingen waar je altijd wat aan hebt. Hier gaat het neem ik aan om uitzonderlijke studies, welke veel geld kosten of heb ik het mis.