Indiase ict-dienstverleners kunnen zich binnen drie jaar meten met de gevestigde namen op de markt voor ict-diensten. Dat voorspelt onderzoeksbureau Gartner na onderzoek naar de concurrentiepositie van Indiase bedrijven ten opzichte van Amerikaanse marktleiders.
Indiase ict-dienstverleners zijn binnen drie jaar een directe concurrent voor de topspelers in hun markt. Dat voorspelt onderzoeksbureau Gartner dat de concurrentie tussen gevestigde ict-dienstverleners en opkomende Indiase bedrijven onderzocht. De marktonderzoekers voorspellen dat de drie grootste Indiase dienstverleners Tata Consultancy Services (TCS), Infosys en Wipro in 2011 deel uitmaken van de top in ict-dienstverlening en gelijkwaardig zijn aan IBM, Accenture en HP/EDS.
Het verschil in omzet tussen de Indiërs en de gevestigde Amerikaanse namen is nu nog groot. De omzetten van Wipro (3,4 miljard dollar in 2007), TCS (5,4 miljard dollar) en Infosys (4,1 miljard dollar) zijn schijntje in vergelijking met de omzet van markleider IBM (54,1 miljard dollar). Toch verwachten de onderzoekers dat de Indiase dienstverleners binnen drie jaar een omzet halen die gelijk is aan de jaaromzet van HP/EDS en Accenture. Van die bedrijven schommelt de omzet uit diensten rond de twintig miljoen dollar.
De inhaalrace is mogelijk doordat de Indiërs drie keer sneller groeien dan hun Amerikaanse branchegenoten. De Indiërs noteerden de afgelopen drie jaar groeicijfers tussen de dertig en veertig procent per jaar terwijl de Amerikaanse marktleiders de afgelopen drie jaar gemiddeld genomen net zeven procent omzetgroei per jaar boekten.
Troef
Uit het onderzoek van Gartner komt naar voren dat Indiase dienstverleners goed scoren op het gebied van procesorganisatie. Een andere troef is hun sterke hr-management. De genoemde Indiase dienstverleners weten elk jaar ruim 30.000 nieuwe mensen te werven zonder aan kwaliteit in te hoeven boeten.
Gartner voorspelt dat de drie grootste Indiase dienstverleners in 2011 de top alleen kunnen halen als ze hun relatie met de business-kant van hun klanten (en dus niet alleen de ict-kant) kunnen verbeteren. Daarnaast moet de omzet per werknemer fors omhoog. Een medewerker van de genoemde Amerikaanse dienstverleners zet bijna drie keer zo veel om als zijn collega in India.