Leerlingen streven hun leraren voorbij. Tijd dus voor bijscholing. Tijdens een driedaagse zomercursus in ‘serious' gamen, virtuele werelden en andere web 2.0 gerelateerde zaken, hebben zo'n vijftig leraren bij IBM in Amsterdam geleerd waar tieners van tegenwoordig zich mee bezighouden.
"Wij merken dat we leerlingen kwijt raken. De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en de mogelijkheden worden steeds groter. Als je dan blijft lesgeven zoals in het jaar 1802, met een hoofdmeester voor een groot, zwart bord, ben je niet goed bezig." De mening van ICT-coördinator Fred Eerenberg van het Kennemercollege in Beverwijk is duidelijk. Er moet meer interactie komen in het klaslokaal en de mogelijkheden van web 2.0 moeten veel beter benut worden.
Dit is ook de mening van het Innovatieplatform, initiatiefnemer van de summerschool. IBM heeft, in samenwerking met Kennisnet, het programma samengesteld. De organisatoren hopen dat het onderwijs beter gaat aansluiten bij de wensen van leerlingen en het bedrijfsleven.
"Je kunt je lessen zoveel leuker maken door gebruik te maken van moderne middelen. Daarmee boei je jongeren ook meer dan met plaatjes uit een boek", zegt Eerenberg. Hij maakt zich op zijn school sterk voor het integreren van web 2.0 in de lessen.
Gezamelijk een oplossing bedenken
De roep om kennisdeling en het gezamenlijk bedenken van oplossingen is onder alle deelnemers van de cursus groot. Aan het einde van dag drie is het tijd voor evaluatie. Wat kan er concreet veranderd worden en hoe moet dat worden aangepakt? Daar hebben de overwegend grijze en kalende mannen de hele dag over kunnen brainstormen. Is chatten een manier om internationalisering in het onderwijs te bevorderen? En, kun je een virtuele wereld gebruiken om een student stage te laten lopen? Over alle mogelijke vragen is gedurende de dag gediscussieerd.
Dat er meesters voor de ‘klas' staan om de uitkomsten van de discussies te presenteren, is direct duidelijk. Het publiek wordt betrokken bij het verhaal en er is veel ruimte voor vragen. Tijdens de presentaties zijn veel knikkende hoofden te zien. Maar ook kritiek wordt direct geuit. Als één van de ‘presentatoren' te veel uitweidt over projectplannen en stuurgroepen, wordt hij direct terecht gewezen. "Als we eerst vijf jaar bezig zijn met plannen maken, lopen we op het moment dat we 2.0 gaan werken al weer hopeloos achter!", roept een van de luisteraars. Een interactief geheel dus, maar web 2.0? De meeste deelnemers hebben hun bevindingen op grote, papieren sheets geschreven. In het IBM-klantencentrum waarschijnlijk een unicum.
Rest van de school ook enthousiast maken
De belangrijkste conclusie? De rest van de school en leraren ook enthousiast maken voor web 2.0 is stap één. Een van de leraren verwoordt dat gevoel:"Bij Leren 2.0 moet je er vanuit gaan dat er continu verandering plaatsvindt. Nu wordt door sommige leraren nog wel eens verzucht: ‘Nog meer verandering, wanneer houdt het nu eens op?' Daar moeten we vanaf!"
In de regio Kennemerland zijn ze klaar voor lesgeven nieuwe stijl. En dat betekent web 2.0. "Mijn kinderen doen altijd vier dingen tegelijk", zegt Fred Eerenberg. "De jeugd van nu is gewend om te multi-tasken, dat hoeven ze helemaal niet meer te leren. Maar in het klaslokaal mogen ze dat niet en dwingen we leerlingen juist om maar met één ding tegelijk bezig te zijn. Mobieltjes moeten uitstaan, laptops zijn niet toegestaan, dat is toch eigenlijk te gek voor woorden?"
“We merken dat we de leerlingen kwijt raken” LOL!
Zijn ze ooit wel eens bij de les geweest dan???.
De fout die het mammoetwet-onderwijs maakt, is dat de meeste leraren nog steeds denken dat – de kids die nu in de klas zitten- hetzelfde zijn als zij op die leeftijd. Wrong! Vet fout!
Deze tieners willen geprikkeld worden, uitgedaagd, ze willen leren leren WAT ZE ZELF leuk vinden. Ze willen niet langer een hersenvergiftiging oplopen met alle mammoetwetsh*t die de regering voorschrijft.
“We do not need no education, No other brick in the wall”..
Herkent u deze song nog van Pink Floyd, huidig lerarenkorps? Dat geld voor al uw huidige leerlingen
Zij zijn zelf innerlijk al wijs. De indigo,kristal, sterrenkinderen hebben er al vele incarnaties opzitten en zijn wijzer dan je voor mogelijk houdt. Ja sommigen van hen kunnen je zelfs de les lezen op je eigen vakgebied. En daar moet je ego wel tegen bestand zijn.
Onderdrukken en hersenspoelen helpt niet meer bij deze generatie. Het gehele onderwijs model moet – in mijn ogen – rap op de helling.
Wanneer je deze kids in de klas waarachtig LEERT LEREN, en hun innerlijke vuur en passie voor een bepaald onderwerp aanwakkert, gaat het vanzelf 😉 Das heel wat anders dan hun jonge schedel – onder druk van de leerplichtwet – volrammen met allerhande nutteloze feiten en onzin.
“Gezamelijk oplossing bedenken”
Ik heb er een.. Wie gaat ermee aan de slag
Onderwijs geschoeid op Vedische (Indiasche) leest, waarbij de leraar slechts “een hulpmiddel is”, een coach , totaal ondergeschikt aan het leerdoel wat een leerling ZELF kiest! Een meester die in dienst staat van zijn leerlingen. How about that 4 a change???
Kennis opdoen door ervaring, i.p.v stomme feiten uit hoofd leren. Benut het natuurlijk lerend vermogen van de menselijke geest, i.p.v. het systematisch te onderdrukken en te verlammen
Meer achtergrond lees je hier:
http://www.apollo98.nl/newage_thewayweperceivethings.html
http://www.johntaylorgatto.com/underground/toc1.htm
Ja lekker een web2.0 virtuele wereld. Zeker een IBM verkooppraatje voor hun nieuw websphere e-learning omgeving. Wat een onzin zeg.
Zo vervreemden kinderen nog verder van de realiteit waarin ze leven. Waarom niet training on the job, hand on the keyboard, learning by doing it! Act first, think later and explore your world. Daar gaat het om..
“De jeugd is gewend om te multitasken” als survival strategie om te kunnen overleven in deze overprikkelde en gehaaste wereld. Als ze zo opgroeien als volwassen, kan er nog aardig aan verdiend worden door de pharmaceutische maffia.
Leer ze
– plannen
– focussen
– stap voor stap
– hun eigen (leer)doel te bereiken.
En effu mediteren voor aanvang van de kennis-overdraag sessie zo ook geen kwaad kunnen, zelf voor de leraar 😉
Sterkte voor de klas, je zult het nodig hebben 🙂
Namaste, Ronald
Zelf gemaakte spellen (homebrew) spelen op je eigen nds of nieuwe spellen eerst uitproberen. Maar ook je nds gebruiken als mp3/mp4-speler, fotoalbum of dataopslag?
Op “flash4nds . nl” kun je ervaren hoe.
RVermeij: goede reactie, met plezier gelezen
Dit is wat kinderen (ik) ervan vinden:
School met een slechte klas, en een slechtere leraar verpest je leven.
Een fijne leraar bevordert al de situatie.
Een fijne klas en een fijne leraar zijn nodig om een kind echt iets te leren
Eeb fijne klas en een slechte leraar, is soms nog erger dan met een slechte klas.
Bijv.: een slechte klas zorgt ervoor dat al het commentaar en uitdrukkingen niet uitgedrukt kunnen worden, en zo opgekropt worden.
Een fijne klas zorgt voor goede communicatie, en als het ware een gehele ‘samenzwering’ van kinderin, tegen een slechte leraar. Zo broeit er ondertussen een haat op, die veel slechts kan veroorzaken.
Ik ben het eens met Ronald die vind dat de regering en dergelijke simpel de (saaie) feiten de kinderen de kop indrukt, daarbij komt ook nog eens dat de ‘leeromgeving’ slechte invloed kan hebben op de ‘blijheid’ van het kind, gecombineerd: slechte gevolgen.
Wat je er aan zou kunnen doen: weg met de ‘coach’ die ons zogenaamd zou moeten helpen. zeker 80% van de leraren en leraressen kunnen er niks van, en zorgen alleen voor de-motivatie. Dit komt omdat er een zogenaamd ‘lack’ aan leraren is, nogmaals, dit is op te lossen door simpel de ‘coach’-baan te verwijderen, en op een andere manier er voor zorgen dat leerlingen hun werk doen, dit kan zelfs betekenen dat de leerling niet meer naar school hoeft, en thuis het werk doet, en de verbetering van het werk:
moet simpelweg gewoon gebeuren. Kinderen moeten rechten hebben. Het enige wat wij mogen doen is alles te leren wat we moeten leren (met leren bedoel ik, ook weer, feiten stampen, de foutheid hiervan is ook weer door ronald uitgelegt) wordt ons dan getest, om te kijken of we het lame feitenwerk wel doen. De vraag die je hier kunt stellen is: Is dit vrijheid? Zeker niet de perfecte vrijheid die nodig zou zijn. Natuurlijk, een kind moet vooral in de kinderjaren leren, maar waarom in godsnaam moeten we weten wat een humuslaag is als we later piloot worden? of weten wanneer de urbanisatie was, als we de rest van ons slimme leven willen besteden aan het expirimenteren in een onderzoekslab? Alweer, simpele, domme feiten die vaak nergens voor nodig zijn, de ‘vrijheid’ van een pakket/profiel kiezen is er nauwelijks, vaak kom je toch weer uit op het leren van de simpele feiten die je niet intressant vind. Wat is het nut? Er is geen nut! Iedereen doet maar wat in de naam van ‘society’ alsof het werkt. Als het werkte, zou ik dit dan schrijven als een ge-demotiveerd kind wat vind dat alles geen nut heeft? Fix het! Doe niet langer alsof alles wel goed komt, er is 1 ding wat ik bijvoorbeld nu voor nut vind tijdens de geschiedenisles: (redenen voor) een revolutie. Al hoeft deze revolutie niet te verlopen in geweld en afslachting, het moet zeker gaan, om verandering.
~pfft, lange tekst, nou ja, dit zijn mijn ideeen.
info: Ik ben 13 jaar oud, zit in de 2de klas gymnasium, en leer graag over computertechniek, en oude talen (Latijn en Grieks), maar er is helaas nog een vervelendheid aan mijn school, namelijk Latijn en Grieks zijn voor mij zo’n druk dat ik, hoeveel ik er leuk aan vind, nauwelijks aan toe kom, het zijn de (alweer) nutteloze vakken die er voor zorgen dat ik niet over mijn intresses kan leren.
einde!