Hoewel er sinds 2001 op Europees niveau 125.000 banen bij banken zijn verdwenen, ligt dit niet aan offshoring of outsourcing. Dit stelt een onderzoek van de Deutsche Bank. Toch lijken met name IT- en supportmedewerkers de dupe te zijn van uitbesteding.
Onderzoek van de Deutsche Bank laat zien dat er geen correlatie bestaat tussen de daling van het aantal bankemployees en het aandeel banken, dat IT-functies uitbesteedt. Sanering en herstructuring zijn verantwoordelijk voor driekwart van het banenverlies. Slechts tien procent is te wijten aan het outsourcen.
Maar Europese banken doen wel zeer intensief aan het offshoren van hun IT-activiteiten. Ruim 32 procent van de IT-ers en 38 procent van de supportmedewerkers van Europese banken werken in het buitenland.
Hoewel banken voor een groot deel steunen op IT-processen, valt ICT niet onder hun core business. Bijna 90 procent van de Europese banken besteedt daarom hun ICT-functies uit, waarbij meer dan 22 procent deze functies bij een buitenlandse aanbieder onderbrengt (offshoring).
Grootste klant
De financiële sector is daardoor de grootste klant van de Indiase offshore-industrie. Ruim veertig procent van de Indiase IT- en bedrijfsprocesexport wordt verricht voor banken en andere financiële instellingen. Diensten omvatten typische IT-offshoring, zoals software ontwikkeling, maar ook processen die door IT-inzet mogelijk zijn in het buitenland, zoals call center-activiteiten.
Offshoring en outsourcing blijven bovendien onverminderd populair onder banken. Uit een enquête onder vijftig banken liet bijna de helft van de respondenten weten meer IT-functies te gaan offshoren of outsourcen in de komende vijf jaar. Vooral backoffice- en andere ondersteuningfuncties worden daarvoor geschikt gevonden.