De wijze waarop wij werken verandert. Naast traditionele uitbesteding worden organisaties kleiner en maken zij gebruik van meer zelfstandigen. Daarmee beschik je over meer kennis en je bent ook nog flexibeler. Maar hoe regel je dat je met de juiste zelfstandigen zaken doet? Reputatiemanagement gaat hierbij een belangrijke rol spelen.
Het beeld van grote organisaties die vrijwel alles zelf doen, is aan het veranderen. Uitbesteding is heel gewoon en maakt het mogelijk om de kernkwaliteit van de ene organisatie met die van andere organisaties te combineren. Dit resulteert in een beter product maar biedt ook meer flexibiliteit, want je hoeft minder mensen in dienst zelf te hebben. Dit fenomeen zie je ook in beheerland. Mijn ervaring is dat het aantal partijen waarmee je te maken hebt, sterk aan het groeien is. Waar je vroeger je werk met je eigen team vrijwel zelfstandig kon uitvoeren, ben je nu aangewezen op samenwerking met een veelheid andere partijen. In binnen- en buitenland.
Een andere beweging is om minder mensen in een traditioneel dienstverband te betrekken en om zaken te doen met zelfstandigen. En wanneer de organisatie complexe producten/diensten in een dynamische markt maakt en er behoefte is aan kenniswerkers, zijn ZZP'ers (zelfstandige zonder personeel) aantrekkelijk. Deze kenniswerker neemt niet alleen zijn eigen kennis mee maar je hebt dan ook toegang tot zijn kenniskring. Het beeld dat ik heb is dat een organisatie in een ecosysteem van partijen functioneert. De werkrelaties zijn niet meer voltijd en voor jaren, maar parallel en discontinu. Je werkt dan voor meerdere organisaties tegelijke en na afloop van een klus heb je een tijdje niets meer met die werkgever/klant te maken maar verder op in de tijd weer wel. Want je zit in elkaars ecosystemen. Dat zijn de partijen waar je wat aan hebt. Een belangrijk fenomeen in een ecosysteem is reputatiemanagement. Met wie doe je zaken en met wie niet? Een sociaal netwerk zoals LinkedIn kan daarbij helpen. Je hebt de mogelijkheid om mensen aan te bevelen en dat mechanisme heeft een zelfregulerend karakter: als je iemand aanbeveelt die dat niet waard is, word je zelf minder serieus genomen. Je bent dan niet meer LinkedIn maar LinkedOut.
Buitengewoon dom artikel.
Sinds jaar en dag bieden banken verzekeringen, overheid en zakelijke dienstverlening meer voor minder… Half HBO end Nederland moet het daar mee doen.
Was echt niet de inzet van sociale gelijkheid…
Steeds minder voor steeds minder. Corrupte netwerkjes en vriendjes. Ongeveer de reden waardoor de VOC ten gronde is gegaan. Na 1700 ongeveer 100 jaar stilstand en achterstand.
Get linked out and shoot in….
Groet,
Guus
Ik vind het helemaal niet zo slecht artikel. Het laat de boventoon zien, die nog steeds op dit moment in de IT markt heerst.
HRM kan geen goeie mensen meer in dienst nemen, omdat ze mensen niet juist kunnen toetsen.
Dit heeft geresulteerd dat er tegenwoordig van alles maar wordt uitbesteed. Echte IT-ers(of financiele mensen) huur je in tegenwoordig.
Overigens komen ZZP’s in allerlei kalibers en voedt dit artikel de waan dat ze allemaal het neusje van de zalm zijn.
Daarnaast kunenn netwerken zoals Linked-In zeker van toegevoegde waarde zijn in sommige ZZP en detacheringskringen.