Als de systemen getest zijn en alles naar behoren werkt, moeten alle Europese landen op dezelfde manier betalingen kunnen doen. Tester Anita Vlietman en haar collega's doen er alles aan om dat voor elkaar te krijgen.
Jaarlijks worden er ruim zeven miljard Nederlandse en internationale girale betalingen en ruim twee miljard geldopnames en toonbankbetalingen verwerkt. Tijdens het piekrecord op 22 december 2007 waren dat gemiddeld 365 transacties per seconde. De honderden ict'ers van betalingsverwerker Equens zijn daar dag en nacht mee bezig.
Op 28 januari is de uniforme betaalmarkt Single Euro Payments Area (SEPA) van start gegaan. De komst ervan moet er uiteindelijk voor zorgen dat alle Europese landen op dezelfde manier betalingen doen. Dat maakt het makkelijker om geld over te maken naar het buitenland of om met je Nederlandse bankpas te betalen en geld op te nemen in een ander land.
Door de nieuwe betaalmarkt moet ook Equens zich aanpassen. De nieuwe systemen waarmee het bedrijf werkt, worden uitgebreid getest. Anita Vlietman is nog steeds druk bezig met testen. "Er zijn steeds meer landen met wie wij een samenwerking aangaan, dus we moeten systemen steeds opnieuw op elkaar aanpassen", legt Vlietman uit. "Ik heb op dit moment het SEPA-project onder mijn hoede, dus ik ben dagelijks bezig met het testen van bestanden van andere Europese transactieverwerkers."
Betrokkenheid
Het is maandagmiddag en Vlietman heeft net een bestand ontvangen van een Griekse betalingsverwerker waarmee Equens gaat samenwerken. Zodra ze het bestand opent, wemelt het van de cijfertjes. "Dat ziet er goed uit", concludeert ze. "Maar nu moet ik nog gaan kijken of het inhoudelijk allemaal aan onze eisen voldoet."
Zodra er iets fout gaat bij het testen meldt Vlietman het meteen aan Coördinator Testing Pieter de Jong. "Bij dit Griekse bestand klopte bijvoorbeeld de bestandsnaam niet", vertelt hij. "Ik ga dan meteen uitzoeken bij wie die fout ligt: heeft iemand bij ons de naam verkeerd ingevoerd, waardoor het systeem het niet herkent, of is het een fout bij de Grieken?" De Jong houdt alles bij, ‘zelfs de kleinste dingen worden gemeld, want ook die kunnen desastreus zijn'.
Daarnaast is De Jong verantwoordelijk voor het onderhouden van contacten. "De testers moeten niet lastig worden gevallen met telefoontjes, dat kan afleiden". Ook het bijhouden van de planningen behoort tot zijn takenpakket. De Jong: "Ik ben blij dat ik leiding mag geven aan een team met zo'n grote betrokkenheid. Het licht gaat hier niet om vijf uur ‘s middags uit. Je wilt zeker weten dat de systemen goed lopen, dus daar doen we moeite voor." Tester Vlietman kan dat beamen: "Het is toch gewoon mooi om te zien dat iets werkt? Jij hebt er aan meegewerkt en daar zie je dagelijks het resultaat van."
Maar Equens is niet alleen verantwoordelijk voor de transacties tussen Europese banken, er wordt er bijvoorbeeld ook voor gezorgd dat consumenten hun boodschappen af kunnen rekenen in de supermarkt. Alfons van Aalen, manager Operations Payment Processing Nederland: "Alles wordt uitgebreid getest, omdat er niks fout mag gaan. Wij doen onze uiterste best om het betalingsverkeer soepel te laten verlopen. Als wij stilstaan, blijft de economie ook stilstaan. Bedenk maar wat er gebeurt als mensen hun geld niet op tijd krijgen, of als het pinsysteem er tien minuten of erger, een dag, uitligt."
Over Equens
Equens is in 2006 ontstaan uit een fusie tussen Interpay Nederland en het Duitse Transaktionsinstitut. Op dit moment heeft het bedrijf drie vestigingen: één in Nederland (Utrecht) en twee in Duitsland (Frankfurt en Stuttgart).
foto: Anita Vlietman en Pieter de Jong aan het werk.
“Maar nu moet ik nog gaan kijken of het inhoudelijk allemaal aan onze eisen voldoet.”
Maken jullie van te voren geen afspraken hoe de data moet worden aangeleverd dan?
“Ik ben blij dat ik leiding mag geven aan een team met zo’n grote betrokkenheid. Het licht gaat hier niet om vijf uur ’s middags uit. Je wilt zeker weten dat de systemen goed lopen, dus daar doen we moeite voor.”
Zo, dan worden de overuren zeker goed betaald?
“Als wij stilstaan, blijft de economie ook stilstaan.
Bedenk maar wat er gebeurt als mensen hun geld niet op tijd krijgen, of als het pinsysteem er tien minuten of erger, een dag, uitligt.”
Wat was er mis met papieren valutadragers dan?
Of zijn jullie klantenorganisaties helemaal afhankelijk gemaakt van elektronisch betalingsverkeer… mmm… Slechte ontwikkeling vind ik, want zo blijf je als bedrijf altijd afhanklijk van een ander voor je eigen geldstroomverwerking…
Als je betalingsafhandeling down gaat , gaat je bedrijf dus automatisch ook down. Wordt daar in de company survival strategie ook op getest???