Het aantal digitale tv-klanten groeit bij KPN aanmerkelijk harder dan bij UPC. KPN, zo bleek eerder, zag dat bestand in een jaar met 89 procent groeien tot 636.000. Uit de cijfers die UPC vanochtend presenteerde blijkt een jaargroei van 14 procent tot 592.000.
UPC Nederland won in Nederland 74.400 nieuwe klanten voor digitale televisie in twaalf maanden tijd. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global presenteert.
Omgerekend houdt dat in dat 28 procent van de UPC-klanten digitale televisie kijkt. Hoewel digitale en interactieve tv in 96 procent van het UPC-dekkingsgebied mogelijk is, blijkt 72 procent van de klanten nog steeds analoog te kijken. Op Europees niveau ligt het niveau digitale kijkers van het UPC-concern op 17 procent.
Het kabelbedrijf heeft 2,1 miljoen Nederlandse tv-klanten.
UPC probeert zijn klanten te overtuigen naar digitale televisie over te stappen omdat het nummer 2 kabelbedrijf daar meerdere soorten abonnementen kan verkopen. De samenstelling van de tv-pakketten voor analoge televisie voldoet schijnbaar al aan de wens van veel klanten, waardoor men niet massaal overstapt op digitale tv. Een aantal klanten stapt ook over op televisie van KPN. KPN’s klantenbestand met Digitenne en Interactieve TV groeit richting het miljoen.
Het aantal internetabonnees groeide afgelopen jaar met 57.800 tot 658.700, het aantal telefonnieklanten met 102.700 tot 526.100.
De omzet van UPC groeide afgelopen jaar van 261 miljoen naar 311 miljoen dollar. Wanneer daar de effecten van de wisselende dollarkoers van af worden getrokken, blijft er in euro’s gerekend een omzetgroei van 2,8 procent tot 199 miljoen over. De netto kasstroom groeide netto met 11,4 procent tot 111 miljoen dollar ten opzichte van vorig jaar.
Bron foto: mobilehomme (CC)