Met de overname van BladeLogic hijgt BMC grote concurrent HP nog meer in zijn nek. De kaarten op de beheersoftwaremarkt zijn opnieuw geschud. De slag om het datacenter is begonnen. Leveranciers moeten zich toeleggen op het automatiseren van de ict-processen in het datacentrum. “Het mainframe speelt weer de hoofdrol”, stelt BMC-topman Bob Beauchamp.
In 1980 is BMC Software opgericht door Scott Boulett, John Moores en Dan Cloer in het Texaanse Houston, waar nog steeds het hoofdkantoor is gevestigd. Het Europese hoofdkantoor zetelt op Schiphol-Rijk. Het bedrijf maakte furore met beheersoftware voor mainframes. Patrol, zoals het product heette, staat tegenwoordig te boek als BMC Performance Manager. "Nog steeds halen we veertig procent omzet uit onze mainframe-oplossingen", vertelt Bob Beauchamp, die sinds 2001 ceo is van BMC.
Als het om beheer van infrastructuren en applicaties gaat, zijn er vier bedrijven die de toon aangeven: IBM (Tivoli), HP (Openview), CA (Unicenter) en BMC (BSM). Hoe lukt het een relatief klein bedrijf als BMC om zich staande te houden? Beauchamp: "Door technologische innovaties en strategische overnames. Wij waren drie jaar geleden de eerste die ‘business service management’ op de markt brachten."
Hij doelt hiermee op de mogelijkheid om het beheer van infrastructuren en applicaties afhankelijk te maken van het belang van it-onderdelen voor de bedrijfsvoering. Als er twee storingen tegelijk binnen komen, waarvan één van de directeur en één van de telefoniste, dan heeft een helpdeskmedewerker de neiging eerst het ongemak van de directeur te verhelpen en daarna pas de telefoniste blij te maken. Met BMC-software is na te gaan wat de impact van de verschillende storingen is op de bedrijfsvoering en het bedrijfsresultaat. Het zou zomaar kunnen zijn dat het niet bereikbaar kunnen zijn voor klanten zwaarder weegt dan dat de directeur zijn mail niet kan lezen.
Snelst groeiend
Business service management (bsm) is volgens Beauchamp – die zich weer baseert op Forrester en andere analistenbureaus – de snelst groeiende sector in de IT-industrie. Een tweede trend die hij ziet, is de consolidatie binnen datacenters. "Het mainframe speelt weer de hoofdrol. En HP is niet in staat om mainframes te beheren; wij kunnen de complete ICT-infrastructuur wél aan", stelt hij genoeglijk vast.
Dit jaar nam BMC voor ongeveer 540 miljoen euro BladeLogic over. Dit bedrijf heeft een technologie ontwikkeld voor het geautomatiseerd beheren van een datacenter. "Het beheer van het datacenter is tegenwoordig veel duurder dan de aanschaf van de hardware. Bedrijven moeten wél bezuinigen op het beheer. Eerst is dat gebeurd door het offshoren van activiteiten, maar er is meer nodig. Dat gebeurt met automatisering van de ict-processen en BladeLogic is daar sterk in.", vertelt Beauchamp.
Ook Opsware is actief op het gebied van serverconfiguratiemanagement. Dit bedrijf is in november 2007 door HP opgekocht.
BladeLogic stond op het punt naar de beurs te gaan om geld op te halen ter financiering van een internationale expansie. Net op dat moment kwam BMC met het aankoopvoorstel. BladLogic stemde in omdat het als onderdeel van BMC meteen toegang hadden tot verkoopkantoren wereldwijd en een uitgebreid net van kanaalpartners.
Analisten beschouwen de aankoop van BladeLogic als een positieve zet. HP voelt volgens Forrester de hete adem van BMC en BladeLogic in de nek. Het analistenbureau plaatst wel een kanttekening en stelt dat zowel de acquisitie van Opsware door HP als de overname van BladeLogic door BMC aantoont dat beide bedrijven niet in staat zijn geweest hun bestaande technologie op peil te krijgen. BMC had namelijk al in 2004 Marimba ingelijfd. Forrester verwacht dat BMC BladeLogic in eerste instantie gebruikt voor het beheer van configuraties van servers in het datacenter. Marimba blijft dan onder de naam BMC Configuration Management ingezet worden voor desktopomgevingen en gedistribueerde servers, zoals in bijkantoren." BMC laat zich nog niet uit over deze kwestie. De overname is nog zo vers dat de integratie van de producttechnologieën nog niet is afgerond.
Het is oorlog
De overname van EDS door HP betekende voor BMC een lelijke streep door de rekening. Beauchamp: "Wij hadden bijna een partnerdeal met EDS, waarbij de HP-beheersoftware vervangen zou worden door onze oplossingen. Die handel gaat hoogstwaarschijnlijk niet door."
"Aan de andere kant, zo vervolgt hij, "staan bij EDS nogal wat mainframes en daar heeft HP geen software voor." De vraag is dan of HP – als nieuwe eigenaar van EDS – hiervoor bij BMC aanklopt, of gaat winkelen bij IBM of CA. Een contract met IBM lijkt hem onwaarschijnlijk, omdat de acquisitie van EDS bedoeld is om de concurrentie met Big Blue beter aan te kunnen. CA heeft recent een goede zet gedaan door zijn overeenkomst met Opalis, één van de leidende partijen op het vlak van automatisering van IT-processen.
De overname bestempelt hij uiteindelijk als positief voor BMC, omdat "HP nu duidelijk heeft gemaakt dat het oorlog is. HP is nu ook een concurrent van bedrijven voor systeemintegratie, zoals Cap Gemini en Logica. Dat kan voor ons voordelig uitpakken in onze concurrentiestrijd met HP. Grote dienstverleners zullen minder snel voor HP-beheersoftware kiezen."
Over IBM zegt hij dat het bedrijf een stevige concurrent is, maar ook een belangrijke klant. "IBM behoort tot onze top 20 klanten. Ik verwacht dat daar niet veel gaat veranderen."
Geen gevolgen crisis
Beauchamp zegt nog niets te merken van de economische crisis die zich in de Verenigde Staten afspeelt, en doorsijpelt naar West-Europa. Het eerste kwartaal van boekjaar 2009 liet weer een omzetttoename zien: 14 procent (omzet: 438 miljoen dollar). Sterker nog: de topman wil het niet met zoveel woorden zeggen – "want we hebben hier geen onderzoek naar gedaan" – maar er lijkt een verband tussen de software die BMC verkoopt en moeilijke economische tijden. "Bedrijven zoeken bewust naar mogelijkheden om hun kosten te drukken. Met onze oplossingen voor business service management is het mogelijk de beheerkosten drastisch te laten dalen. We hebben bijvoorbeeld de laatste tijd opvallend veel orders binnengehaald in de financiële sector."
Om tot een goed aanbod van business service management te komen, heeft BMC de afgelopen jaren tal van overnames gepleegd (zie kader). Meer acquisities zullen volgen, zeker nu BMC nog over een flink gevulde oorlogskas beschikt van een paar honderd miljoen. Een overname van BMC zelf, door een van de grote concurrenten IBM, HP of CA acht hij onlogisch gezien de grote overlap met de hun beheeroplossingen.