Analisten zijn sceptisch over het zakelijk gebruik van de iPhone. Onderzoeksbureaus Forrester Research en Gartner geven acht redenen waarom de smartphone niet geschikt is voor zakelijk gebruik.
1. Slechte ondersteuning voor push e-mail
De iPhone kan e-mail synchroniseren met Microsoft Exchange en IBM Lotus Notus, maar dat vereist aanpassingen aan de infrastructuur of beveiliging. Voor Lotus Notes is dat óf een aanpassing van de mailserver en de firewall óf de aanschaf en plaatsing van mobiele gateway, zoals die van Synchronica of Azaleos.
Volgens Gartner levert Apple wel ondersteuning voor Exchange ActiveSync, maar kan er maar gebruik worden gemaakt van maximaal vier van de 46 beveiligingspolicies, afhankelijk van de versie. "Als een bedrijf een van deze functies gebruikt, dan moeten deze naar beneden worden aangepast om de iPhone te kunnen gebruiken", aldus Gartner-analist Ken Dulaney.
2. Geen encryptie
Opgeslagen gegevens op de iPhone zijn niet te versleutelen. "Dit is een kritiekpunt omdat 73 procent van de beslissers op het gebied van beveiliging encryptie wil toepassen", aldus Gray.
De gartner-analist zegt dat er een application programming interface (api) beschikbaar is die encryptie mogelijk maakt. Dat betekent wel dat er eerst een applicatie geschreven moet worden die gebruik maakt van deze api. "We hebben deze api nog niet gebruikt zien worden in een applicatie die optimaal gebruik maakt van de processor in de iPhone", aldus Dulaney.
3. Geen toetsenbord
De iPhone heeft geen 'echt' toetsenbord. Gebruikers voeren data in door het beeldscherm aan te raken. Forrester-analist Grey: "Iedere gebruiker heeft zijn eigen voorkeuren wat betreft de perfecte layout voor een toetsenbord. Maar als apparaten worden gebruikt om mee te werken, dan is een snelle en precieze tekstinvoer belangrijk voor e-mail, sms en andere vormen van data input."
4. Gebonden aan een provider
Apple heeft contracten gesloten met een beperkt aantal providers. In Nederland is dat met T-Mobile. Bedrijven kunnen dus niet kiezen met welk telecombedrijf ze in zee gaan. Ook is het niet mogelijk te switchen naar een andere provider tijdens een trip in het buitenland. Dat heeft hoge internationale tarieven tot gevolg, zegt Gartner-analist Ken Dulaney.
5. Geen losse batterijen
Er zijn geen losse batterijen te koop voor de iPhone. "Als de batterij ermee stopt, dan stopt ook het werk van de gebruiker", aldus Gray. Bovendien is het volgens de Forrester-analist niet makkelijk om de batterij te vervangen als er wel een extra batterij is.
6. Korte levensduur van de batterij
De batterij van de iPhone is niet gemaakt voor langdurig zakelijk gebruik. "De batterij houdt het niet vol om een dag lang e-mail te versturen", aldus Dulaney.
7. Geen businesscases
Er is maar één groot bedrijf bekend dat de iPhone bedrijfsbreed heeft ingevoerd als zakelijke telefoon, dat is Apple.
8. Geen mogelijkheid tot knippen en plakken
Het is met de iPhone niet mogelijk tekst van een e-mail te knippen en plakken naar een afspraak. "De makkelijkste manier om dit te doen is om de details op een blad papier te schrijven en ze opnieuw in te tikken", zegt Dulaney.
Update 8 augustus 14:30 uur: Reden een en twee zijn aangepast en verduidelijkt. De reden 'Kalendersynchronisatie alleen via usb' is verwijderd. Draadloze kalendersynchronisatie blijkt toch mogelijk te zijn. De reden 'Geen mogelijkheid tot knippen en plakken' is toegevoegd.
te makkelijk, dus kom ik toch weer op simplicity…
succes met je veilige daf
Het was toch de bedoeling dat er geen toetsenbord opzit. Dat is juist alleen maar onhandig. Ik vind dit veel beter dan zo’n groot pda-toetsenbord, of als een normale gsm met een numeriek toetsenbordje. Dit gaat echt rete-snel. Typen gaat (na wat oefenen) net zo snel als normaal!