Analisten zijn sceptisch over het zakelijk gebruik van de iPhone. Onderzoeksbureaus Forrester Research en Gartner geven acht redenen waarom de smartphone niet geschikt is voor zakelijk gebruik.
1. Slechte ondersteuning voor push e-mail
De iPhone kan e-mail synchroniseren met Microsoft Exchange en IBM Lotus Notus, maar dat vereist aanpassingen aan de infrastructuur of beveiliging. Voor Lotus Notes is dat óf een aanpassing van de mailserver en de firewall óf de aanschaf en plaatsing van mobiele gateway, zoals die van Synchronica of Azaleos.
Volgens Gartner levert Apple wel ondersteuning voor Exchange ActiveSync, maar kan er maar gebruik worden gemaakt van maximaal vier van de 46 beveiligingspolicies, afhankelijk van de versie. "Als een bedrijf een van deze functies gebruikt, dan moeten deze naar beneden worden aangepast om de iPhone te kunnen gebruiken", aldus Gartner-analist Ken Dulaney.
2. Geen encryptie
Opgeslagen gegevens op de iPhone zijn niet te versleutelen. "Dit is een kritiekpunt omdat 73 procent van de beslissers op het gebied van beveiliging encryptie wil toepassen", aldus Gray.
De gartner-analist zegt dat er een application programming interface (api) beschikbaar is die encryptie mogelijk maakt. Dat betekent wel dat er eerst een applicatie geschreven moet worden die gebruik maakt van deze api. "We hebben deze api nog niet gebruikt zien worden in een applicatie die optimaal gebruik maakt van de processor in de iPhone", aldus Dulaney.
3. Geen toetsenbord
De iPhone heeft geen 'echt' toetsenbord. Gebruikers voeren data in door het beeldscherm aan te raken. Forrester-analist Grey: "Iedere gebruiker heeft zijn eigen voorkeuren wat betreft de perfecte layout voor een toetsenbord. Maar als apparaten worden gebruikt om mee te werken, dan is een snelle en precieze tekstinvoer belangrijk voor e-mail, sms en andere vormen van data input."
4. Gebonden aan een provider
Apple heeft contracten gesloten met een beperkt aantal providers. In Nederland is dat met T-Mobile. Bedrijven kunnen dus niet kiezen met welk telecombedrijf ze in zee gaan. Ook is het niet mogelijk te switchen naar een andere provider tijdens een trip in het buitenland. Dat heeft hoge internationale tarieven tot gevolg, zegt Gartner-analist Ken Dulaney.
5. Geen losse batterijen
Er zijn geen losse batterijen te koop voor de iPhone. "Als de batterij ermee stopt, dan stopt ook het werk van de gebruiker", aldus Gray. Bovendien is het volgens de Forrester-analist niet makkelijk om de batterij te vervangen als er wel een extra batterij is.
6. Korte levensduur van de batterij
De batterij van de iPhone is niet gemaakt voor langdurig zakelijk gebruik. "De batterij houdt het niet vol om een dag lang e-mail te versturen", aldus Dulaney.
7. Geen businesscases
Er is maar één groot bedrijf bekend dat de iPhone bedrijfsbreed heeft ingevoerd als zakelijke telefoon, dat is Apple.
8. Geen mogelijkheid tot knippen en plakken
Het is met de iPhone niet mogelijk tekst van een e-mail te knippen en plakken naar een afspraak. "De makkelijkste manier om dit te doen is om de details op een blad papier te schrijven en ze opnieuw in te tikken", zegt Dulaney.
Update 8 augustus 14:30 uur: Reden een en twee zijn aangepast en verduidelijkt. De reden 'Kalendersynchronisatie alleen via usb' is verwijderd. Draadloze kalendersynchronisatie blijkt toch mogelijk te zijn. De reden 'Geen mogelijkheid tot knippen en plakken' is toegevoegd.
In het originele stuk hebben we het trouwens over 10 punten en geen 8. Verder is het stuk van Forrester en niet Gartner.
Top 10 reasons IT wont support the iPhone
Wondering why your corporate Information Technology department won?t buy you an Apple (AAPL) iPhone or support the one you bought yourself? Here?s your answer.
Or, rather, 10 answers. Channeling the thought processes of IT managers who don?t need many excuses not to support yet another platform, Forrester Research(FORR) has put together the definitive top 10 reasons not to support this one ? fully documented, complete with footnotes. Why now, just when the device seems to be making back-door inroads into the workplace? That?s why.
Forrester predicts that the iPhone will find its way into many enterprise environments ? if it hasn?t already ? because C-level executives are buying them and expecting support from IT. It?s only a matter of time before the iPhone filters down the corporate pyramid, and IT should have a strategy to handle these requests. ? You?ll get complaints from your most enthusiastic Apple fans ? and let?s be honest, what Apple fans aren?t enthusiastic? Be ready with a business case as to why your mobile operations team made this strategic business decision.
What follows is a window into the world of the IT manager. Alternatively, you can think of it as a checklist of the issues Apple must address if it wants the iPhone to be accepted as an enterprise-worthy device.
Without further ado, excerpts from the top 10 reasons Forrester recommends that IT not support the iPhone:
Doesn?t natively support push business email or over-the-air calendar sync. ? The iPhone can sync with Microsoft?s Exchange and IBM?s Lotus Notes over IMAP and SMTP ports, but your server and security admins have to configure their infrastructure to do so or purchase a mobile gateway from Synchronica or Azaleos?.
Doesn?t accommodate third-party applications, including those internally developed. ? This is a showstopper for companies with enterprise mobility initiatives that require line-of-business applications like mobile sales force automation or an industry-specific application like mobile claims?
Doesn?t support securing data on the device through encryption. There is no way for a company to natively secure the data on an iPhone with file or disk encryption?
Can?t be remotely locked or wiped in the event of a lost or stolen device. ?there is no way for IT to lock a device if ? scratch that, when ? users call the help desk and explain that they left their non-password-protected iPhone behind in a taxi?
Lacks a hard keypad that provides feedback, which isn?t ideal for rapid and accurate input. ? Many respected journalists have come to the conclusion that ultimately the keyboard ?is a nonissue,?
but only after five days of use. In speaking with enterprise-class mobile device users on a daily basis, the vast majority have found that they need some form of tactile feedback from their QWERTY or numeric keyboards. ?
Has limited service provider support and its carrier lock-in inhibits flexibility. ?To date, Apple has officially announced four exclusive carriers for France (Orange), Germany (T- Mobile), the UK (O2), and the United States (AT
@vanDijk
Wat is er cool aan een eifoon..?? Velen hebben mij dat al proberen uit te leggen maar dat waren of appelfans of figuren die zichzelf tijdens hun betoog niet eens meer geloofden.. En wie kopen de eifoon, de appelfans.. Dus ja, dat zijn wereldwijd wel een aantal.. Wil alleen nog niks zeggen over de coolheid..
Weet je btw wat een 2 ton wegende auto kost in de wegenbelasting..?? Ook geld over de balk..
Ps.
Je perfekte aanvulling op Nu.nl:
h**p://www.nu.nl/news/1689383/50/Peperdure_iPhone-toepassing_doet_niets.html
Toch wel erg dat mensen zoveel geld neerleggen voor een mobiele telefoon, want wees eens eerlijk na 1 week alle drie je vrienden je nieuwe Iphone te hebben geshowd en al je collega’s hebt laten zien hoe “cool” je nu wel niet bent. Is en blijft het een lelijk telefoon toestel zonder fatsoenlijk toetsenbord en met een cover onder de vieze vette vingerafdrukken.
Ja de Iphone is “cool” maar dan alleen op de advertentie foto’s 😉
Iphone is als pda/gsm wat Google is op het Internet, een verademing een revolutie!
@ersan
en waarop staaf jij deze stelling wat kan een apple phone wat een normale NIX of windows based mobile niet kan. Oh en zit er ook GPS op de Iphone is wel leuk kun je hem ook als navigatie apparaat gebruiken.
Ik ben geen Apple-fan, sterker, nogal MS-related. Maar sinds de iPhone heeft MS een probleem.
Wat de prijs betreft, in de US meegenomen voor geen 300 euro, doe dat maar eens na voor een normale telefoon. Uiteraard z?nder al die stuitende abonnement-met-toestel aanbiedingen. Een vergelijkbaar toestel (HTC Diamdn) kost wel effe wat meer, en dat is pas priegelen!
Ja, ik heb ervaring met beide.
Dus zoveel geld vind ik het niet. Wel ben je gek om er in NL 600-700 euro voor neer te tellen, daar ben ik het mee eens.
Vingervlekken? Stop ‘m in je borst/broekzak en schoon issie.
Kortom: Het is toch een technische prestatie, wie het waardere, waardere het, maar ontkennen heeft geen zin. Als ie te duur is, moet je het gewoon niet doen.
Computable baseert dit artikel op nieuw onderzoek van Gartner van 4 augustus 2008 ‘iPhone 2.0 Is Ready for the Enterprise, but Caveats Apply’ en combineert dit met eerder onderzoek Gartner en Forrester, waaruit wij de punten die niet meer van toepassing zijn hebben gefilterd. Concreet voorbeeld is het ontbreken van third-party applicaties die nu wel beschikbaar zijn.
@henk
Probeer het eens uit, je zult verbaast zijn hoe handig dit apparaatje is. Hij doet gewoon wat hij moet doen, daarbij wordt je ook nog eens verrast door de manier waarop en de snelheid waarmee hij het doet.
Try it, you will be amazed/amused.
Voor grootzakelijk gebruik zijn er wellicht nog een paar kleine tekortkomingen op vlak van integratie in monster-beheer-systemen.
Voor zakelijk gebruik in het MKB is de iPhone net zo geschikt als andere smartphones. En werkt nog prettiger ook…!
8 redenen om geen iPhone te nemen, zijn niet alleen waarheid, maar de reacties hier zijn om je dood te lachen, waarschijnlijk heeft een ieder die hier reageerd, een iPhone gekocht voor de orginele retail prijs, en zijn zodoende op hun ‘staart getrapt’.
Nee, Rian van Heur, ik vind dat je groot gelijk hebt!
Klasse artikel, eindelijk iemand die eens de waarheid publiceerd!