Analisten zijn sceptisch over het zakelijk gebruik van de iPhone. Onderzoeksbureaus Forrester Research en Gartner geven acht redenen waarom de smartphone niet geschikt is voor zakelijk gebruik.
1. Slechte ondersteuning voor push e-mail
De iPhone kan e-mail synchroniseren met Microsoft Exchange en IBM Lotus Notus, maar dat vereist aanpassingen aan de infrastructuur of beveiliging. Voor Lotus Notes is dat óf een aanpassing van de mailserver en de firewall óf de aanschaf en plaatsing van mobiele gateway, zoals die van Synchronica of Azaleos.
Volgens Gartner levert Apple wel ondersteuning voor Exchange ActiveSync, maar kan er maar gebruik worden gemaakt van maximaal vier van de 46 beveiligingspolicies, afhankelijk van de versie. "Als een bedrijf een van deze functies gebruikt, dan moeten deze naar beneden worden aangepast om de iPhone te kunnen gebruiken", aldus Gartner-analist Ken Dulaney.
2. Geen encryptie
Opgeslagen gegevens op de iPhone zijn niet te versleutelen. "Dit is een kritiekpunt omdat 73 procent van de beslissers op het gebied van beveiliging encryptie wil toepassen", aldus Gray.
De gartner-analist zegt dat er een application programming interface (api) beschikbaar is die encryptie mogelijk maakt. Dat betekent wel dat er eerst een applicatie geschreven moet worden die gebruik maakt van deze api. "We hebben deze api nog niet gebruikt zien worden in een applicatie die optimaal gebruik maakt van de processor in de iPhone", aldus Dulaney.
3. Geen toetsenbord
De iPhone heeft geen 'echt' toetsenbord. Gebruikers voeren data in door het beeldscherm aan te raken. Forrester-analist Grey: "Iedere gebruiker heeft zijn eigen voorkeuren wat betreft de perfecte layout voor een toetsenbord. Maar als apparaten worden gebruikt om mee te werken, dan is een snelle en precieze tekstinvoer belangrijk voor e-mail, sms en andere vormen van data input."
4. Gebonden aan een provider
Apple heeft contracten gesloten met een beperkt aantal providers. In Nederland is dat met T-Mobile. Bedrijven kunnen dus niet kiezen met welk telecombedrijf ze in zee gaan. Ook is het niet mogelijk te switchen naar een andere provider tijdens een trip in het buitenland. Dat heeft hoge internationale tarieven tot gevolg, zegt Gartner-analist Ken Dulaney.
5. Geen losse batterijen
Er zijn geen losse batterijen te koop voor de iPhone. "Als de batterij ermee stopt, dan stopt ook het werk van de gebruiker", aldus Gray. Bovendien is het volgens de Forrester-analist niet makkelijk om de batterij te vervangen als er wel een extra batterij is.
6. Korte levensduur van de batterij
De batterij van de iPhone is niet gemaakt voor langdurig zakelijk gebruik. "De batterij houdt het niet vol om een dag lang e-mail te versturen", aldus Dulaney.
7. Geen businesscases
Er is maar één groot bedrijf bekend dat de iPhone bedrijfsbreed heeft ingevoerd als zakelijke telefoon, dat is Apple.
8. Geen mogelijkheid tot knippen en plakken
Het is met de iPhone niet mogelijk tekst van een e-mail te knippen en plakken naar een afspraak. "De makkelijkste manier om dit te doen is om de details op een blad papier te schrijven en ze opnieuw in te tikken", zegt Dulaney.
Update 8 augustus 14:30 uur: Reden een en twee zijn aangepast en verduidelijkt. De reden 'Kalendersynchronisatie alleen via usb' is verwijderd. Draadloze kalendersynchronisatie blijkt toch mogelijk te zijn. De reden 'Geen mogelijkheid tot knippen en plakken' is toegevoegd.
Dit artikel is gebaseerd op de eerste iPhone, de iPhone 3G ruimt een hoop van deze punten aan de kant door volledige compatibaliteit met exchange en volledige ondersteuning voor push email, contacts en calendars, daarmede ook encryptie tot de mogelijkheden behoort. Sinds dien zijn er ook andere bedrijven de de iPhone 3G bedrijfswijd hebben ingevoerd, waar vroeger bijvoorbeeld een RIM systeem gebruikt werd.
Nee dit gaat weldegelijk over de 3G.
De eerste iPhone had immers helemaal geen exchange functies.
Geen goede push mail?
die 15 min is alleen van toepassing met gmail. omdat gmail om de 15 min gaat “kijken” of er email is.
ik krijg exchange email vrijwel gelijk als het mijn inbox op de pc binnen komt.
Hey Computable,
Erg jammer dat jullie Gartner altijd als ‘The Source’ gebruiken en niet zelf een simpel onderzoekje doen. Het Gartner rapport stamt uit 2007 en heeft betrekking op de oude iPhone.
9 redenen om wel een iPhone te nemen!
1) Push mail synchronisatie gaat prima zonder enige aanpassing aan de ExchangeServer op zowel de nieuwe 3G iPhone als ook de oude na een update. Als het met een Windows Mobile telefoon lukt dan werkt het ook met een iPhone.
2) Ook de kalendersynchronisatie werkt zonder enig probleem. Noem trouwens eens een andere telefoon die via WiFi kan synchroniseren zonder dat daarvoor een Exchange of Blackberry server nodig is.
3) Noem ook hier een andere telefoon welke standaard middels encryptie kan worden beveiligd!? Het fraaie aan de iPhone is juist de API waarmee alles eenvoudig te ontwikkelen is. Middels de APPSTORE zijn reeds vele van deze applicaties beschikbaar.
4) Het toetsenbord van de iPhone is erg snel, Revolutionair en de “invoerchecker” werkt uitermate goed. zie http://www.youtube.com/watch?v=IC8YS-EVOmI
5) Geen punt 5? In het originele Gartner rapport trouwens wel!
6) Waar… Maar, hier heeft Apple het de iPhone gebruikers niet echt moeilijk gemaakt. Google maar eens op Jailbreak en iPhone.
7) Wanneer heb jij voor het laatst een accu verwisseld van je telefoon? Eerlijk zijn!
8) Ook hier de vraag. Hoe lang doet je laptop het op een acculading? En je TomTom? En je MP3 Speler? En je Telefoon??? Als een apparaat dit allemaal simultaan kan en dan een dag draait terwijl GSM, GPS, WIFI, BLUETOOTH en het beeldscherm aanstaan dan is dat toch meer dan een hele prestatie? Als je hem zo af en toe aan de oplading hangt is er niets aan de hand.
9) Geen Businesscases? Nu even serieus, er is niet een telefoon waar zoveel Businesscases voor zijn of komen als voor de Apple iPhone!
Oh ja.. Ik had nog wat vergeten!
In het nieuwe Gartner rapport van 2008 komen zij terug op het eerste rapport van 2007.
ZIE http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=626608
“Gartner Changes Its Enterprise iPhone Recommendation; It’s Ready for Business”
Jammer van Computable van zo’n eenzijdige berichtgeving. Wat is de meerwaarde, om iedereen toch maar in de waan te laten dat Apple niets voorsteld en alleen voor freaks is? Kom op zeg, we leven niet meer in 1995…….
Je vraagt je bij sommige (ook niet Apple gerelateerde) ‘nieuws’ items af wat er dan echt ‘nieuws’ aan is……
Ik weet niet wie bij Computable dit redactioneel heeft goedgekeurd, maar dit is een flater van de eerste orde. Voor de duidelijkheid: ik heb geen iPhone, en zal er waarschijnlijk ook nooit eentje kopen, maar het was voor mij als buitenstaander meteen duidelijk dat dit rapport over de oude iPhone ging en niet over de 3G, waar bijna al deze problemen zijn opgelost.
Slordig!
Negen redenen om Computable niet serieus te nemen:
1) komkommertijd
2) slecht eschreven artikel
3) geen eigen inbreng auteur
4) recenter artikel van Gartner genegeerd
5) punt vijf ontbreekt 🙂
6) diverse stellingen zijn onjuist of onvolledig
7) niet de hele dag hoeven bellen en emailen is juist een teken dat je hoog in de organisatie zit en geen loonslaaf met bereikbaarheidsneurose bent.
8) Geen eigen inbreng Rian van Hur
9) Geen eigen inbreng Computable
Kortom, als het kreng eindelijk goed verkrijgbaar is ga ik ook eens kijken naar zo’n leuke iPhone.
Zeg nu zelf, waarom zou je uberhaupt zo’n eifoon nemen..?? Buiten de ik-ben-zo-cool-waarde, is het niks anders dan een zwaar overprijsde bel-en-sms apparaat.
Een ding hebben de Iphone gebruikers wel gemeen, ze zijn snel op de teentjes getrapt als iemand iets negatiefs roept over de telefoon. Ja ,je leest het goed: “telefoon”, niet meer en niet minder.