Middelbareschooldocenten starten vandaag met een zomercursus over nieuwe technologische ontwikkeling. Het innovatieplatform en IBM hopen dat het onderwijs beter gaat aansluiten bij de wensen van leerlingen en het bedrijfsleven.
Zestig leraren uit het middelbaar onderwijs nemen van 5 t/m 7 augustus deel aan een zomercursus over ict. Tijdens de cursus Onderwijs 2.0 krijgen de docenten les over trends als web 2.0, virtuele werelden en "serious gaming". De cursus is gratis.
De zomercursus is een initiatief van het innovatieplatform en wordt verzorgt door IBM. Volgens de ict-leverancier spelen ontwikkelingen als web 2.0, virtuele werelden en serious gaming een belangrijke rol in het leven van middelbare scholieren. IBM vindt echter dat deze ontwikkelingen in het onderwijsveld onvoldoende zichtbaar zijn. Ook ontbreekt de aansluiting bij het bedrijfsleven, omdat scholieren niet over de competenties zouden beschikken die worden gevraagd door bedrijven.
Daarom wordt er tijdens de cursus niet alleen ingegaan op nieuwe technologische ontwikkelingen, maar wordt er ook gekeken naar kenmerken en aspecten die het bedrijfsleven stelt aan kennis, kunde en gebruik van ict en het werken in netwerken. In de zomerschool worden deze zaken ook geprojecteerd op de eigen schoolomgeving.
Als voormalig systeembeheerder en gastdocent sta ik soms versteld hoe weinig kennis niet alleen de studenten hebben, maar ook docenten lopen negen van de tien keer echt jaren achter.
Ik zou eerder pleiten voor een jaarlijkse, korte opfriscursus, waarna de opgedane ervaring wordt omgezet in lesmaterialen en praktijkgerichte projecten.