De SEC lijkt de jarenlange roep van lobbyisten te hebben gehoord. De Amerikaanse beurswaakhond gaat overstag en past de regels aan zodat bedrijven financiële informatie openbaar kunnen maken via hun website.
De Securities and Exchange Commission lijkt nu ook in te zien dat het internet een alternatief kan zijn voor het traditionele persbericht waarbij deze informatie vaak werd verspreid door organisaties als Newswire, MarketWire en Business Wire. Deze week stemde de commissie unaniem in met de modernisering van de regels voor het verspreiden van informatie voor investeerders.
De nieuwe regels zijn nog niet vrijgegeven, maar in een toespraak schetste de bijzondere raadsman Kim McManus van de SEC de nieuwe richtlijnen.
Zo wordt de website of een weblog van een bedrijf nu ‘formeel gezien als een distributiekanaal’. De SEC wijst erop dat dit wel moet gebeuren met inachtneming van de regeling Fair Disclosure, die het de bedrijven verbiedt gevoelige informatie door te geven aan analisten en beleggingsfondsen.
Verder hoeven bedrijven niet langer een printvriendelijke versie van hun documenten aan te bieden. Dit zou betekenen dat informatie interactief kan worden gebracht, inclusief audio- of videobestanden met gebruik van sociale media als Flickr of YouTube.
Sinds het internet in de jaren negentig door het grote publiek werd opgepakt, lijkt het niet meer dan logisch om bepaalde informatie ook online aan te bieden. Tot voor kort waren bedrijven in de Verenigde Staten die effecten aanbieden echter gebonden aan traditionele media en standaard distributiekanalen om naar buiten te treden met financiële informatie. Toezichthouder SEC maakt regels waaraan deze ondernemingen die effecten aanbieden, zich moeten houden.
Bron foto: _StaR_DusT_ (CC)