Het miljoenencontract met verzekeraar Zurich is een voorbeeld dat de internationale strategie van Getronics aanslaat. Dat beweert directielid Jos Schoemaker, verantwoordelijk voor de wereldwijde desktopdienstverlening van de automatiseerder.
De internationaal opererende Zurich Financial Services Group sloot een zesjarige desktopuitbestedingsovereenkomst met CSC (waarde 399 miljoen dollar). CSC heeft Getronics ingehuurd voor het beheren van ruim 50.000 desktops. De belangrijkste landen waar ondersteuning aan de verzekeraar moet worden verleend, zijn Zwitserland, Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. In Italië, Spanje en Canada heeft Zurich kleine vestigingen. Nederland valt buiten de deal, omdat de verzekeraar in 2003 de Nederlandse tak verkocht aan SNS Reaal.
De Amerikaanse automatiseerder verzorgt de aanvullende (applicatie-)diensten. Jos Schoemaker, als directielid verantwoordelijk voor de internationale dienstverlening ('global service delivery'), wil de waarde van het subcontract niet prijsgeven maar spreekt van een aanzienlijk groot contract dat in de tientallen miljoen dollars loopt.
Volgens Schoemaker is het contract een treffend voorbeeld van hoe de internationale strategie van Getronics werkt en aanslaat. "In Nederland bieden we een breed pakket van standaard diensten aan, maar over de grens richten we ons puur op werkplekken. Getronics beheert inmiddels twee miljoen desktops en daarmee zijn we de nummer drie van de wereld. Het beheer loopt via onze eigen service-operaties of we werken samen met partners."
Via de ‘Future-Ready Workspace 2.0', een concept van een gestandaardiseerde, geïndustrialiseerde werkplekbeheerdienstverlening, zegt Getronics de kosten van het werkplekbeheer met 20 tot 30 procent te kunnen reduceren.
Aan tafel zitten
In een aantal landen heeft Getronics inmiddels samenwerkingsovereenkomsten gesloten met sterke lokale partners. Daarbij gaan de activiteiten van Getronics over naar die van de partner, neemt de automatiseerder een belang in dat bedrijf en krijgt het in sommige gevallen een zetel in de directie. Voorbeelden daarvan zijn Compucom in de Verenigde Staten, Tecnocom op het Iberisch schiereiland, ServiceOne in China en UXC in Australië.
Schoemaker: "Door die allianties vergroten we onze wereldwijde aflevercapaciteit op een efficiënte manier. In China hadden we bijvoorbeeld maar twee vestigingen. Met ServiceOne als partner beschikken we over 36 locaties en zeven keer zoveel inzetbare mensen. Of neem de samenwerking met Compucom. In de VS hadden we zelf 3200 medewerkers, maar met Compucom is de schaal vergroot tot 11.000 automatiseerders: de derde positie op de Amerikaanse markt. En voor dat bedrijf vormen wij een springplank naar Europa."
Voor het Zurich-contract werkt de KPN-dochter in de VS dan ook samen met Compucom. "Onze dienstverlenende partners, zoals EDS, CSC en IBM, zien dat dit model werkt en erkennen ons als mondiale dominante speler."
In internationaal verband neemt de werkplekdienstverlening de helft van de activiteiten van Getronics in beslag. Desalniettemin zijn de totale werkplekdiensten nog niet winstgevend. Erik van der Meijden, chief executive officer, zei eerder dit jaar tegen Computable dat hij met de raad van bestuur van KPN heeft afgesproken eind 2010 weer winst te maken.
Uitbesteding
Zurich Financial Services Group is niet vies van uitbesteding. In 2004 al sloot de verzekeraar met CSC een megacontract met een waarde van 1,3 miljard dollar voor de uitbesteding van applicatie-ontwikkeling en -beheer. Zo'n 1600 automatiseerders stapten naar het Amerikaanse bedrijf over.
Begin 2006 sloot het concern met Capgemini een 'business process outsourcing'- overeenkomst. Daarbij nam het Franse bedrijf een aantal processen op het gebied van de financiële administratie van Zurich over en bracht de uitvoering ervan onder in zijn bpo-centrum in Polen.