Leverancier van documentmanagementoplossingen Ricoh sponsort het NOC*NSF met diensten en geld. Zij verzorgen onder andere de documentmanagementinfrastructuur van het Holland Heineken House in Bejijng.
Wat sponsoren jullie precies?
Peter Sprenger, directeur strategie: "We zijn supplier sponsor van het Nederlands Olympisch Comité*Nederlandse Sport Federatie (NOC*NSF). We sponsoren zowel in geld als in facilitaire middelen. Mensen denken dat in het Holland Heineken House alleen een diskjockey muziek draait, maar daar zit ook het kantoor van het NOC*NSF. Wij hebben er de complete inrichting van de kantoorfaciliteiten verzorgd.
Het regelen van een complete infrastructuur doen we vaker en eigenlijk is dit ook gewoon een middelgroot kantoor. Maar het is wel aan de andere kant van de plas en dat maakt het bijzonder."
Wat betalen jullie voor dit contract?
We betalen 350.000 tot 400.000 euro per jaar. Het is het vierde jaar dat we het NOC*NSF sponsoren. Het is de bedoeling dat we er mee door gaan tot de Spelen in Vancouver in 2010.
Wat krijgen jullie ervoor terug?
Reclame. We liften als sponsor mee op de activiteiten van het NOC*NSF. Olympische sporters komen naar klant- en personeelsbijeenkomsten. Ook is het een manier om het netwerk te verbreden. Sport is een leuk platform om dat te doen. Het blijft een positief onderwerp. We leggen op die manier relaties met bedrijven.
Gaan er ook werknemers naar China?
Er gaan acht tot negen mensen naar Bejijng, waarvan vijf tot zes menen voor de technische ondersteuning. Ze werken in ploegendienst, want alles moet twintig uur per dag beschikbaar zijn. Het is voor hen ook bijzonder. Ze zitten wel in het hart van de Olympische Spelen. We hebben de mensen gevraagd of ze weblogs willen bijhouden en filmpjes willen maken. Dat doen ze op onze website.
Zo laten jullie zien dat jullie in het Holland Heineken House aanwezig zijn. Hoe schenken jullie nog meer aandacht aan de sponsoring?
We zijn voornamelijk bezig aan de achterkant, maar we wilden ook aan de voorkant laten zien wat we doen. Daarom hebben we een Ricoh Digital Corner ingericht in het Holland Heineken House. Bezoekers kunnen daar digitale foto's printen of foto's met bekende sporters maken.
Ook geven we regelmatig boekjes uit en leggen we in de media uit wat we doen en waarom. We willen laten zien dat we geen printerfabrikant meer zijn, maar een dienstverlener zijn geworden. Dat kun je doen door suf te adverteren, maar goed uitleggen, bijvoorbeeld in seminars of in de media, vind ik effectiever.
Wat is de overeenkomst tussen het imago van NOC*NSF en Ricoh?
Sporters gaan ook op een goede positieve manier op zoek naar prestaties. Ook zijn we een jong bedrijf. Sport associeer je met een jonge, dynamische omgeving.