Het is de eigen schuld van bedrijven dat veel ict-vacatures lang open blijven staan. Computable-lezers vinden dat bedrijven te hoge eisen stellen. 'Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten'.
Bedrijven hebben het aan zichzelf te wijten dat ze geen goed personeel kunnen vinden. Dat zeggen Computable-lezers in reacties op het artikel ‘helft ict-vacatures minimaal halfjaar open'. "Ze stellen absurde eisen. Twintig jaar oud, universitair opgeleid en tien jaar werkervaring, om maar iets te noemen", schrijft Vincent1971.
Het eisenpakket waaraan een sollicitant moet voldoen is enorm, vindt ook Roberto van Geel. "Veel ervaring, maar wel jong en zeker niet te veel salaris, omdat we anders niet concurreren met goedkope landen. (Of was het toch om die dikke beloningen te betalen die over het mismanagement worden uitgestrooid.)", schrijft hij.
Beter moeten zoeken
Werkgevers denken echter dat ict'ers beter moeten zoeken naar een baan. "Er zijn genoeg mogelijkheden voor gemotiveerde mensen", schrijft RB. Barry vindt dat er inderdaad veel vacatures zijn, maar er zijn ook veel mensen die het hoog in de bol hebben. "Dit komt vooral doordat er veel gelukszoekers zijn in de ict en te weinig ‘echte' ict'ers. Als je alleen al ziet wat mensen aan salaris durven te eisen, dan lach je je rot."
Rob van Elburg heeft ervaring met het aannemen van mensen uit het buitenland. "Hoogopgeleid, prachtige ervaringen en veelal onder de dertig. De kennismigratiewet stelt dan een looneis van ‘maar' 2300 euro per maand. Een startsalaris van een hbo'er ligt in Nederland veelal hoger", aldus Elburg.
Dubbeltje op de eerste rij
En daar zit nu net het probleem. Rob A vindt dat Van Elburg voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. "Voor 2300 euro bruto hoef je niet al te veel te verwachten." "Wij Nederlanders willen gewoon een goed salaris voor geleverde diensten, maar de huidige vacatures zijn voorzien van een schraal salarisplaatje", schrijft IT. Roberto van Geel vindt dat bedrijven personeel niet als een kostenpost moeten behandelen, maar als een asset.
Daarbij mogen bedrijven, schrijft Van Geel, ook wel wat flexibeler zijn qua kantoorregime. "Bij goed projectmanagement kun je makkelijk twee dagen thuis werken." Dat is ook iets dat Mark herkent. Hij woont in het oosten van het land. "Ik ben niet echt van plan om voor een baan gezellig in de file te gaan staan. En thuiswerken is voor veel werkgevers nog geen optie."
@ Rob A
Focus ligt nu wel een beetje heel erg op die eur 2300,=.
Ook al gaat elke ICT-er morgen 3 x zoveel verdienen, dan nog lost dit het probleem van arbeidsmarkt schaarste niet op. Ook zijn alle vacatures niet ingevuld als elke vacaturehouder houder morgen de helft van de functie-eisen laat vallen.
Dan moet je dus wat:
Als de vraag stijgt en het aanbod daalt of blijft gelijk, dan stijgt de prijs. Vooral ook op de arbeidsmarkt. Kan of wil je als werkgever hier niet in meegaan, dan is aanname van een kennismigrant een prima alternatief;
– Snelle invulling van de vacature
– Behoud van functie-eisen
– Geen dure freelance kosten
Wellicht dat de stelling ook om te draaien is: ict-ers stellen te hoge eisen aan bedrijven.
In het verleden kreeg een schoolverlater gedurende 3 maanden een stoomcursus over een specifiek stukje ICT-kennis, haalde wat certificaten en werd weggezet als senior of expert.
In de “uurtje factuurtje” sector kom je daar wellicht mee weg, maar bij de technisch specialisten die in vast dienstverband werken wordt hier anders tegenaan gekeken.
Ik heb meerdere malen tijdens een cursus meegemaakt dat de technisch specialisten (vaste werkplek, geen lease-auto, gsm of laptop, “normaal” salaris voor een hbo-er) een aanzienlijk hoger kennisniveau hadden dan de zelfbenoemde senior consultants.
Als je met 1-3 jaar werkervaring jezelf senior/expert durft te noemen en een bijbehorend salaris wenst, dan is het wellicht niet zo vreemd dat bedrijven voor dat geld een schaap met 5, of misschien zelfs 6 poten verwachten.
Wat dat betreft zou het helpen als termen als senior, expert en consultant een wat meer uniforme status zouden krijgen, zodat we in alle sectoren over hetzelfde praten.
Onlangs las ik, ik meen ook in de computable, een leuk gerelateerd artikel:
– de overheid klaagt dat ze geen ICT-ers aangenomen krijgen, met als een van de redenen dat het bedrijfsleven beter betaald
– vervolgens gaat de overheid wel allerlei ICT-ers inhuren om het werk gedaan te krijgen
Vrij vertaald:
– ik heb een budget voor een ICT-er voor bijv. 50 euro per uur
– de ict-er vraagt 60 euro per uur, dat is te veel
– dus ik ga maar iemand inhuren voor 70 euro per uur
Hoe realistisch zijn de eisen van een overheid als werkgever dan nog?
@ Rob A.
Tuurlijk willen werkgevers zo goedkoop mogelijk goede kwaliteit. Jij doet een aanname dat de personen uit het buitenland die voor lage lonen willen werken in de IT geen kwaliteit (kunnen) leveren. Uit ervaring weet ik dat die aanname onjuist is. Overigens, als je wat ervaring had gehad, weet je dat je inmiddels geen aannames moet doen zonder gedegen onderzoek.
Verder geef ik je een advies. Focus niet op het geld, maar op het werkplezier. Alleen met plezier in je werk ga je lang mee. Het geld komt vanzelf als je ervaring opdoet. En zo te lezen heb je nog een lange weg te gaan.
De meeste mensen die hier reageren snappen er niet veel van. Ik ben al 4 jaar freelancer voor 150.000 EUR per jaar. Wie laat zich nou uitbuiten voor 2400 EUR per maand?
Rick,
Wat is jouw specialisme dan?
Wat is jouw specialisme dan?”
Volgens mij schreef Rick het volgende namelijk: Freelance Uitbuiter !
EUR 2400,- per maand is wat mij betreft echt een salaris voor een beginnend HBO-er in de ICT. En dan ga ik er van uit dat de rest gewoon goed geregeld is (pensioen, auto, laptop, gsm). Maar ik verbaas me er wel over dat mensen met 10 jaar ervaring en die echt goed zijn, nog steeds genoegen nemen met EUR 3500,-.
Advies: probeer te achterhalen wat je voor je bedrijf ieder jaar binnen haalt. Aan omzet, kostenbesparing, enzovoot. Dan heb je echt iets in handen om te onderhandelen.
Bedrijven moeten beter letten op hun zittende personeel, focus is te vaak op aantrekken van nieuwe mensen. Wacht niet af tot je zittende goede mensen vertrekken om ze dan een tegenbod te doen, maar zorg dat ze tevreden blijven!
De reden waarom veel jongere ICT’ers weggaan na 3-5 jaar is omdat hun loonstijging niet correspondeert met de startsalarissen. Ik heb in het verleden gezien dat ICT’ers tijdens slechte jaren braaf weinig of geen loon erbij kregen/eisten, om vervolgens te ontdekken dat starters/switchers meer kregen dan zij na ettelijke jaren trouwe dienst. Ik ben zelf om die reden overgestapt en verdien nu 50 procent meer….
Maar als er in de vacatures nu eens opgenomen wordt wat de NeedToHaves zijn en de NiveToHaves, dan zit de ondergrens van het salaris in de NeedToHaves en de onderhandelingsruimte in de NiceToHaves. Ervaring kan 2 Jaar (NeedToHave) tot 8 jaar (NiceToHave) zijn. Dat geeft meer openheid in de mogelijkheden tot solliciteren en de mogelijke verdiensten. Kennis en ervaring mogen best beloond worden. Bedrijven kijken met een verkeerd oog naar kosten van ICT-ers met het salaris als indicatie en niet wat ze ervoor terugkrijgen of wat ze in een nieuwe moeten investeren.