Als Apple wil groeien in de zakelijke markt, dan moet het bedrijf daarvoor eerst een strategie ontwikkelen. Dat zegt analistenbureau Forrester. Dit is het moment om marktaandeel van Windows af te snoepen, maar het analistenbureau verwacht niet dat Apple daar momenteel toe in staat is.
"Het is tijd voor Apple om zijn zakelijke strategie uit te rollen, als het er één heeft." Dat schrijft Forrester-analist Thomas Mendel in een onderzoek naar besturingssystemen op de zakelijke markt. Hij denkt dat dit het moment voor Apple is om te groeien in de zakelijke markt, maar verwacht niet dat het ook gebeurt.
Macintosh had in juni een zakelijk marktaandeel van 4,5 procent, terwijl dat in januari nog 3,7 procent was. Forrester verwacht niet dat het aandeel van Apple in het bedrijfsleven op korte termijn verder stijgt. "In een bedrijf doen niet de eindgebruikers, maar de it-afdeling, de aankopen," schrijft Mendel.
Forrester adviseert gebruikers om te wachten met de implementatie van Vista en te wachten op Windows 7 dat uitkomt in 2010. Mendel: "Wie weet heeft Apple tegen die tijd ook een plan voor zakelijk gebruik klaar. Snow Leopard gaat in ieder geval de goede kant op."
Ja, dat zinnetje “In een bedrijf doen niet de eindgebruikers…<> de aankopen.” is wel opmerkelijk.
Mac’s kennen weinig problemen en de eindgebruikers kunnen veelal zonder noemenswaardige extra ondersteuning van de IT afdeling hun Apple computer gewoon gebruiken, iets waarvoor ie ook bedoeld is.
De IT afdeling heeft vaak weinig kennis van Apple en lijkt daarom vaak aan het oude “Monster” te willen vasthouden. Toch zijn er gelukkig steeds meer IT’ers die de voordelen van Mac inzien en de overstap maken.
Ik heb als Mac gebruiker met gemiddelde computerkennis nog nimmer in de 5 jaar mac gebruik hulp nodig gehad van een computer “repair” bedrijf, terwijl de laptop (met W Vista) van een kennis van mij al na 1 maand software problemen had!.