ICT-dienstverlener en Microsoft Gold partner BPMi uit Den Haag zegt dat de Software + Services strategie van Microsoft kansen biedt aan resellers.
Dit zegt Leo Buytelaar, directeur van de BPMi Group (Business Performance Management). Hij vertelt: "Software plus services is feitelijk geen bedreiging voor partners. Het is een kans. Microsoft levert een dienst. We kunnen er als partner voor kiezen om zelf ter plekke een installatie doen, zoals een SharePoint of SQL. Het is ook mogelijk om de dienst van Microsoft te gebruiken. Daarna begint het ontwikkeltraject dat een partner nog steeds kan doen. Wij verkopen al online diensten, zoals van SharePoint of CRM. De licenties daarvoor kopen we per maand, per gebruiker in bij een distributeur van Microsoft. Door Software plus Services via Microsoft zal de inkoopsprijs wel wat gaan dalen. Dit voordeel kan aan de klant terug gegeven worden."
Volgens Buytelaar kunnen partners echter goede zaken doen met Microsoft’s Software plus services. "Software huren is net als een auto leasen. Dat kan goedkoper zijn voor de klant, ze hebben bijvoorbeeld dan geen systeembeheerder meer nodig. Daarnaast betalen ze per maand per gebruiker. Ook voor partners en Microsoft levert het voordelen op. Partners moeten licenties aan klanten berekenen. De kans dat bij een eindgebruiker illegale software bestaat wordt geminimaliseerd. Daarnaast is er voor de partner sprake van herhalende omzetten. Het herhalende karakter stelt partners instaat strategisch om te gaan met middelen. Hierdoor kan nog steeds een goede marge worden gemaakt en is de klant is tevreden. De klant heeft goede support en de nieuwste producten in huis, en is bovendien legaal bezig. De klant heeft een virtuele omgeving die goed is opgezet met security. Daarvoor hebben wij goede mensen in dienst. Microsoft kan ook niet anders dan de weg in te slaan die Software plus Services heet. Google doet dat ook. Als partner moet je meegaan. Zie het als een kans."