Logica wil meer projecten dan alleen het Galileo-project in de markt voor ruimtevaart. Het is een interessante markt voor de ict-dienstverlener. Op deze markt zijn twee grote spelers actief. Toch denkt Logica kans te maken om meer projecten.
Logica probeert aan meer projecten te komen in de ruimtevaartmarkt. De ict-dienstverlener maakte eerder al bekend te mikken op een softwareklus in het Galileoproject. In de huidige fase van de ontwikkling van Galileo won het bedrijf contracten met een gezamelijke waarde van zeventig miljoen euro. Maar volgens Galileo-programmadirecteur Cock Overbeek zijn er meer projecten in de ruimte die voor het bedrijf interessant zijn. Programma's waar hij op doelt zijn onder andere GMES en Exomars.
"Het is een sexy markt voor onze consultants, omdat het een innovatieve markt is", zegt Overbeek. Hij denkt dat het werk voor consultants interessante uitdagingen biedt. Dit is een van de redenen waarom het bedrijf door potentiële werknemers als interessante werkgever gezien. Winstgevendheid noemt Overbeek in eerste instantie niet, maar hij erkent dat het wel een reden is om zich op deze markt te richten.
Lastig voet aan grond krijgen
Voor ict-dienstverleners is het lastig om voet aan grond te krijgen in de markt voor ruimtevaart. Er zijn twee grote spelers in deze markt, namelijk Thales Group en EADS. Daarom maakte Logica bekend dat het meedingt als hoofdaannemer van het system support-segment, zegt Overbeek. Het hoopt bekendheid en steun te krijgen bij onderaannemers, waardoor het bij de Europese Unie als een serieuze partij wordt gezien.
De ict-dienstverlener werkt al zo'n vijf jaar aan het Galileo-programma en denkt vijftig procent kans te hebben op de opdracht. De enige te verwachten concurrent is Thales. Het bedrijf kan niet zeggen hoeveel geld het kost om mee te dingen naar de aanbesteding. Die bedragen maakt het, als beursgenoteerd bedrijf, niet bekend.
Galileo
De Europese Commissie en de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) bouwen gezamenlijk aan Galileo, een Europese satellietnavigatiesysteem. De eerste experimentele lancering vond plaats in december 2005, in de daarop volgende jaren werden vier satellieten gelanceerd om de basismetingen voor Galileo locatiebepaling uit te voeren. Dit is de In-Orbit Validation (IOV) – fase. Na afronding van de Full Operational Capability (FOC)-fase bestaat het Galileo-systeem uit 30 satellieten (27 operationeel en 3 in reserve). Deze omcirkelen de aarde op een hoogte van 23.616 km in drie MEO (Medium Earth Orbit)-banen.
Logica maakte onlangs bekend hoofdaannemer te willen worden bij de software-ontwikkling van het system support-segment, dat deel uit maakt van de FOC-fase.
Goed idee van Logica. Als die UWV-consultants en programmeurs de ruimte inschieten. Kijken of die 87 UWV-miljoenen daar nog iets opleveren!
@Janssen…makkelijke reactie zeg!
Slecht idee van Logica. Een detacheerder die de hyper-kritieke software van een satellietsysteem wil ontwikkelen? Tot op heden is dat altijd gedaan door de bedrijven die de satellieten ook daadwerkelijk bouwen (bijv. Thales, EADS, Boeing), danwel door research laboratoria die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van de grondondersteuning (bijv. NLR, CNES, SERC). Deze instanties hebben vanwege hun lange en uitgebreide ervaring lichtjaren voorsprong op Logica. Het zal nog knap lastig worden voor Logica om voet aan de grond te krijgen in deze hele specifieke softwaresector.