Leo van den Wijngaert is door KPN verkozen tot de Nederlandse ict-held. De informele ict-adviseur helpt vrienden, kennissen en bedrijven bij allerlei soorten ict-problemen.
Wat doet je in het dagelijks leven?
Ik ben elektronicus. Ik repareer elektronica op componentniveau, waarbij ik fouten lokaliseer en probeer op te lossen. In de elektronicawereld wordt dit ook wel een troubleshooter genoemd.
Wat is je affiniteit met ict?
In de tachtiger jaren had ik een TS80-computer met een Z80-processor. Het was toen nog taboe om op feestjes over computers te praten. Nu is dat de normaalste zaak van de wereld.
Ik vond het gewoon leuk om te programmeren. En ik vind het een uitdaging om dingen die niet werken weer werkend te krijgen.
Vind je het ook leuk om een computer te bouwen?
Nee, dat is niet de hoofdmoot. Ik vind het een uitdaging om als de hardware of software kapot is het probleem te zoeken en op te lossen. Dat doe ik ook in mijn werk.
Hoe komt je aan je klanten?
In eerste instantie hielp ik vrienden die een probleem hadden met de computer. Zij horen dat je ermee kunt werken. Via mond-tot-mond-reclame kom je ook bij bedrijven terecht.
Ik heb geen vaste groep klanten. Als je een probleem hebt opgelost, hoor je vaak een hele tijd niets. Pas als er zich weer een probleem voordoet, dan komen ze weer.
Natuurlijk is er wel een kleine groep vrienden en kennissen die terugkomen.
Wie zijn je klanten?
Dat zijn er verschillende. Ik heb een vegetarisch restaurant geholpen met het backuppen van bestanden. Zij hadden een pakket gekocht met een opslaglimiet en sloegen alle gegevens op die op de harde schijf stonden, terwijl dat niet noodzakelijk is. Programfiles zijn bijvoorbeeld niet relevant op terug te zetten.
Verder heb ik een Praktijk voor lichaamsgerichte therapie geadviseerd bij de aanschaf van een computer. En daarnaast een beheerder van het Brabants Landschap geadviseerd om van zijn werk een back-up te maken en dat hebben we ook gedaan.
Welke vragen worden het meest aan je gesteld?
‘Ik heb geen internetverbinding' is een vraag die vaak aan mij gesteld wordt. Ook zijn mensen vaak gegevens kwijt of start de computer niet meer op. De vragen die ik krijg zijn echt heel verschillend.
Sommige vragen zijn binnen een paar minuten opgelost, bij andere moet ik echt mijn koffer met gereedschap meenemen.
Ik geeft ook mini-cursussen aan mensen die een vraag hebben. Ik denk na over wat het niveau en kennis is van de mensen en wat ze willen kunnen doen met de computer. In een uur leg ik ze dan dingen uit en geef ze ook opdrachten.
Wat was je reactie toen je hoorde dat je tot ict-held bent verkozen?
Ik vulde de vragenlijst in omdat ik dat leuk vond om te doen. Eigenlijk was ik al meteen vergeten dat ik de lijst had ingevuld. Toen KPN belde om te zeggen dat ik gewonnen had wist ik niet meteen wat er aan de hand was. Ik vul wel meer in. Pas later begon het te dagen.
Vindt je het leuk dat je tot ict-held bent verkozen?
Ik vind het een blijk van erkenning. Het is leuk om in het zonnetje gezet te worden.
Denkt je dat de publiciteit meer klanten oplevert?
Die kans is er wel, maar dat hoeft niet. Ik hou het heel klein. Ik vind het leuker om door mond-tot-mond reclame meer mensen te kunnen helpen. Eigenlijk vind ik het vooral leuk om te doen. Dat is de belangrijkste reden om ict-problemen op te lossen.
Ze kunnen het beter HobbyBob-held van het jaar noemen.