Concurrenten en klanten vonden de overname van Business Objects door SAP verrassend. Volgens topman John Schwarz had Business Objects het heel lastig gekregen in de consoliderende markt. Als onderdeel van SAP is de Franse leverancier weer net zo groot als de concurrentie.
Eigenlijk zat Business Objects, leverancier van business intelligence-oplossingen, helemaal niet te wachten op een overname. "We hebben in eerste instantie de deur dicht gehouden voor geïnteresseerde kopers", zegt John Schwarz, chief executive officer (ceo) bij Business Objects. Toch vond hij een overname onvermijdelijk nadat de overname van Hyperion door Oracle een consolidatieslag op de markt inluidde. "Het is beter om onafhankelijk te zijn. Meespelen is echter lastig in een markt waarin alle spelers groter zijn geworden dan jij." Nadat ook Cognos werd ingelijfd door IBM is alleen SAS Institute nog een grote, zelfstandige bi-partij. Schwarz verwacht dat dit bedrijf het nog lastig gaat krijgen.
Volgens Schwarz ziet SAP de toegevoegde waarde van business intelligence en wil het bedrijf de software van Business Objects niet integreren in de rest van de producten. "SAP is net als wij een applicatieleverancier. Het weet waarom mensen gegevens nodig hebben." IBM komt uit de mainframehoek en Oracle is van huis uit een maker van databases. Hij stelt dat SAP Business Objects vrij laat in het samenwerken met andere leveranciers. Hij noemt Oracle als voorbeeld van een partij die dat niet doet. "Hyperion mag niet kiezen. Het moet altijd Oracle worden."
Overname van Hyperion was logischer
Toch lag een overname door SAP niet voor de hand. Ook Schwarz erkent dat met de klantenbasis die SAP had een overname van Hyperion logischer was geweest. "Maar Hyperion is in de basis geen business intelligence. Eigenlijk is het financiële planningsoftware. SAP had een dergelijke applicatie al."
Critici vinden echter dat het productportfolio van SAP en Business Objects veel overlap kent. Dat is niet waar, vindt Schwarz. "Het productportfolio overlapt vijftien tot twintig procent. Qua business intelligence-producten bestaan er amper dubbelingen. De meeste overlap zit bij de performance management-producten", zegt hij. De twee bedrijven weten inmiddels hoe de productintegratie in elkaar steekt.
Op het vlak van data-integratie worden de bestaande producten van SAP en Business Objects samengevoegd en als één oplossing naar de markt gebracht. De business intelligence-suite bevat de producten van Business Objects. "Logisch, we hebben een marktaandeel van vijftig procent." De ondersteuning van de applicatie BI Netweaver van SAP wordt in acht jaar afgebouwd. SAP-gebruikers zeiden al tijdens het gebruikerscongres in april dat zij de interface van Business Objects veel beter vinden. Ook Schwarz erkent dit. "De SAP-interface is bij alle producten van het bedrijf hetzelfde. Wij opereren in een wereld met veel andere leveranciers om ons heen. Onze interface is daarom vriendelijker, meer geschikt voor niet-experts en breder bruikbaar."
Productintegratie wordt mix
Op het gebied van governance en risicomanagement blijven de producten van SAP de belangrijkste applicaties. Business Objects is hier nauwelijks actief. Wat betreft de performance management-producten vormt Outlooksoft, gekocht door SAP vorig jaar mei, de basis. De oudere Cartesis-producten van Business Objects draaien samen met de profitmanagementtool ALG als een laag erbovenop. Eind dit jaar komt er een geïntegreerd product op de markt.
Het Duitse softwarebedrijf legde bijna 7 miljard dollar op tafel voor de Franse bi-leverancier. Het was daarmee de grootste overname van SAP ooit. Schwarz, die bij Business Objects veel overnames begeleidde, leidde de integratie die na vijf maanden op hoofdlijnen is afgerond. Concurrenten kijken kritisch naar de samenvoeging van Business Objects en SAP. Een Frans-Duitse combinatie is lastig, zei Ad Voogt, de Europese baas van concurrent Cognos in februari nog in Computable. Maar volgens Schwarz moet de overname niet zo politiek gezien worden. "Veel werknemers van SAP en Business Objects werken voor internationale klanten en hebben een mondiale blik."
“Toch vond hij een overname onvermijdelijk na de overnames van Hyperion door Oracle en Cognos door IBM.”
Cognos is pas overgenomen nadat SAP BO overnam. De opgegeven argumentatie begrijp ik dus niet helemaal.
Er is nog niemand die mij goed heeft kunnen uitleggen waarom het beter is aan een marktpartij te zitten, i.p.v. onafhankelijk te zijn. BO krijgt nu een makkelijker SAP-klantenbase, maar rekent het zich daarmee niet rijk. Voor een Oracle klant wordt het nu logischer om voor Hyperion te kiezen. Ik denk dat SAS op deze manier als enige echte integrator overeind blijft.
” De ondersteuning van de applicatie BI Netweaver van SAP wordt in acht jaar afgebouwd. ”
Nu lees ik dit weer! Dat is niet waar of zijn er mensen die dit wel ondersteunen en kunnen onderbouwen???
@Thijs
Misschien ligt het aan de auteur want het is dezelfde persoon die ook al het vorige SAP – BO stuk (“SAP Netweaver BI bestaat over een tijd niet meer”) had geschreven waar ook dat soort onzin in stond.