Microsoft ceo Steve Ballmer lijkt nattigheid te voelen in de mini-pc en smartphone-markt. Daar wordt namelijk niet voor het huidige os, Vista, gekozen, maar voor Apple. Ballmer geeft toe dat Microsofts functionaliteit en eindgebruikerervaring beter kunnen en kondigt verandering aan.
In een interne memo aan Microsoft-werknemers wekt Ballmer de indruk er in het komende jaar harder aan te willen trekken om Apple vóór te blijven bij de consument en in het hogere segment pc-gebruikers. "In de concurrentiestrijd tussen pc’s en Macs verkopen we 30 tegen 1 van Apple. Er is geen twijfel mogelijk dat het heel goed gaat met Apple. Waarom? Omdat ze een scherpe en complete ervaring bieden. Daarop hebben wij in onze drang naar keuze helaas een compromis gesloten."
Ballmer belooft dat Microsoft anders met zijn hardwarefabrikanten, zoals nummers 1 en 2 in de wereld Dell en HP, om zal gaan. "Vandaag veranderen we de manier waarop we met hardwarefabrikanten omgaan."
Analisten hadden moeite met het interpreteren van Ballmers opmerkingen. "Als hij het serieus meent zou dit een vrij ingrijpende verandering zijn in hoe ze met hardwarefabrikanten omgaan", zegt Rob Helm, analist bij Directions on Microsoft, een onderzoeksbureau in de VS. Tot nu toe heeft Microsoft een kleine rol gespeeld in bepalen wat in een pc gaat of hoeveel een pc kost. Maar het bedrijf ziet Apple duidelijk als bedreiging, hoeveel meer ze ook verkopen. "Apple begint in de VS op te komen, vooral in de consumentenmarkt en de high-end markt", zegt Helm. Volgens Helm ligt het binnen Microsofts vermogen om een mini-pc te maken.
Allan Krans, een analist bij Technology Business Research, gaat er niet van uit dat Ballmers uitspraken een enorme verschuiving in Microsofts strategie betekenen. Hij denkt dat Microsoft de marketing van zijn software gaat opvoeren. In de marketingboodschap zal Microsoft benadrukken dat het van Apple wint in functionaliteit en gebruikerservaring. "Hij heeft het niet alleen over de software, maar ook over hoe Microsoft zijn platform neerzet, waarom je ervoor moet kiezen. Dat is een andere aanpak naar de consument toe."
In een gesprek met Wall Street analisten bij Microsofts hoofdkantoor gaf Ballmer aan dat het bedrijf meer gaat uitgeven aan marketing in fiscaal jaar 2009. Zijn bedrijf geeft momenteel veel minder uit aan marketing voor pc’s en smart phones dan Apple, weet hij.