In welke sportzaak komt u het wereldwijd beroemde sportmerk met de drie strepen niet tegen? Al die sportzaken in Europa krijgen hun voorraad vanuit een enorm distributiecentrum dat in Moerdijk staat. Dagelijks komen de boten uit Azië aan in de haven van Rotterdam en brengen vrachtwagens alle artikelen naar dit distributiecentrum. Een logistiek proces waarbij heel veel data komt kijken. Een mooie uitdaging voor het retailteam van i3 om met Business Intelligence het logistieke proces nóg efficiënter te laten verlopen.
Grenzen bereikt
Verantwoordelijk vanuit adidas voor dit traject is Dick de Ruiter, IT-manager European DC's. "De situatie voordat i3 hier aan de slag ging was als volgt. We werkten met een oud Data Warehouse Systeem dat om meerdere redenen niet meer voldeed. De omgeving was instabiel zodat het systeem er wel eens uit lag en omdat we met een dubbele shift personeel gingen werken, kwam er twee keer zoveel data op het systeem af. En, omdat we de grenzen van het systeem hadden bereikt, konden we het ook niet meer uitbreiden met functionaliteiten die we eigenlijk wel nodig hadden," vertelt hij.
Key-gebruikers a an het woord
"Wij hebben om te beginnen de kaders aangegeven waarbinnen i3 de business case heeft geschreven. Nadat de investeringsaanvraag door adidas was goedgekeurd, heeft i3 direct het contact gelegd met de key-gebruikers. Met elke key-gebruiker hebben ze geïnventariseerd hoe het systeem dagelijks wordt gebruikt en welke overbodige functionaliteiten in het nieuwe systeem geschrapt konden worden. Daarna ging het allemaal erg snel. Het hele project heeft nog geen zes maanden in beslag genomen. De interface werd ontworpen, de architectuur werd neergezet en de nieuwe hardware besteld."
Acht uur korter dataprocessing
"Tijdens het project viel mij op dat i3 zich echt onderscheidt op technische kennis. Zo hebben ze bijvoorbeeld fouten uit het oude systeem gehaald. Dat gaat om afwijkingen van 1%, maar toch. Dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben, bleek ook uit de testfase waarin eigenlijk geen noemenswaardige problemen naar voren kwamen. Dat droeg ook weer bij aan de snelheid waarmee het nieuwe Data Warehouse Systeem kon worden opgeleverd. De reacties van de gebruikers waren erg positief. Allereerst viel de vernieuwde interface op die webbased was geworden waardoor het systeem vanachter elke computer zonder client te raadplegen is. Verder is de performance van het systeem veel beter. De verwerking van het dataproces hebben we teruggebracht van twaalf naar vier uur. We kunnen hierdoor later starten met het draaien van queries, waardoor onze data accurater is geworden."
We kunnen beter gaan sturen
Naast snelheid en betrouwbaarheid heeft het nieuwe platform nog een groot voordeel. We kunnen nu gaan kijken op welke KPI's we ons distributiecentrum willen gaan sturen. Als vervolgopdracht is i3 na de oplevering direct verder gegaan met het maken van rapporten waarmee we dit distributiecentrum kunnen beoordelen op performance. Hoeveel dagen ligt een artikel bij ons op voorraad ten opzichte van andere distributiecentra voordat het wordt uitgeleverd, bijvoorbeeld. Met het nieuwe platform kunnen we dit soort rapportages gaan toevoegen en kan het sturen écht beginnen."
Return on investment voor adidas
"Door alle voordelen die het nieuwe adidas Logistics Information System heeft, hebben we berekend dat we het systeem in twee jaar terug hebben verdiend. In operationele zin levert het ons veel meer snelheid op waardoor we onze producten sneller van de boot in de winkel hebben liggen. Een ander belangrijk aspect is dat het ons belangrijke managementinformatie levert waardoor we kunnen zien op welke punten we het nog beter kunnen doen. Doordat we het logistieke proces nog beter kunnen uitvoeren, besparen we niet alleen kosten. Het betekent ook dat consumenten in de winkel vaker hun favoriete product kunnen vinden, in de juiste maat en de juiste stijl. i3 is voor ons een echte partner gebleken waarmee we in de toekomst heel goed verder kunnen. En dat is vooral omdat ze technisch heel sterk zijn en begrijpen hoe het logistieke proces in elkaar steekt."
Opvallende zaken
• i3 ontdekte tijdens het project fouten die in het nieuwe systeem hersteld zijn.
• Een korte return on investment voor adidas. In twee jaar is het nieuwe systeem terugverdiend.
• Een verbetering van de performance van de rapportages resulteert in een substantiële tijdwinst voor de gebruikers.
• Een aanzienlijke reductie in licentiekosten.
De technische kant
De volledige oplossing is gebaseerd op producten van Business Objects, samengevoegd in de BO XI Edge oplossing. Voor de gebruikers wordt de data beschikbaar door gebruik te maken van Business Objects Web Intelligence. De laadprocessen vanuit de bronsystemen worden uitgevoerd met Business Objects Data Integrator. Door gebruik te maken van Business Objects zijn de volgende voordelen gerealiseerd:
• Snellere migratie door bekendheid van het product bij de users
• Stabiele omgeving
• Meer data beschikbaar door betere performance
Meer over adidas
Adidas is in 1949 opgericht door de Duitser Adi Dasler. Zijn doel was om elke atleet in elke sportdiscipline te voorzien van de beste sportschoenen. Hij experimenteerde met spikes voor atleten en met schroefnoppen voor voetballers. Tegenwoordig kent iedereen over de hele wereld dit sportmerk. De productie vindt voornamelijk plaats in Azië waarna de producten over de hele wereld worden verscheept. De concurrentie met andere grote sportmerken zorgt ervoor dat de beheersing van het logistieke proces directe invloed heeft op de concurrentiepositie.