Exact Software zag de licentieomzet in Nederland uit het dealerkanaal met 9,3 procent groeien. Dit bevestigt de partnerloyaliteit en het partnervertrouwen, aldus het softwarebedrijf in de presentatie van de halfjaarcijfers.
Rajesh Patel, ceo van Exact Holding, maakte de cijfers bekend. De winst wereldwijd van Exact Software daalde het afgelopen halfjaar met 7,9 procent vergeleken met het eerste halfjaar van 2001. Het bedrijf maakte 17,1 miljoen euro winst. De winst daalde vooral, omdat de softwaremaker veel last heeft van de dalende dollar. Daarom stelt het bedrijf de verwachtingen voor het komende halfjaar bij. Het verwacht een organische omzetgroei 5 tot 7 procent. Eerst was de verwachting nog 7 tot 9 procent.
De omzet van het bedrijf steeg met 7,3 procent naar 130,1 miljoen euro. De omzet groeide onder andere door de verkoop van Exact Synergy. De omzetgroei van dit business process management-platform was 13 procent.
Exact kocht vorig jaar september het Canadese LongView. Dit bedrijf voegde 9,0 miljoen euro toe aan de omzet. Het bedrijf verwacht dat de omzet door Longview het komende halfjaar verder zal groeien. Als gevolg van het behoudende beleid ten aanzien van omzet toerekening is een substantieel deel van de geboekte orders nog niet als omzet genomen.
Het grootste deel van de omzet van het Delftse softwarebedrijf komt uit Nederland. De totale omzet in Nederland was 53,7 miljoen euro, een groei van 2,5 procent met eerste halfjaar van 2007. Exact zag in Nederland het aantal Exact Online-klanten groeien met 30 procent naar 6000 klanten. De verkooptrajecten in het hogere segment van het midden- en kleinbedrijf duren langer dan verwacht. In dit segment lagen de resultaten daarom onder de verwachting van het management.
In Noord- en Zuid-Amerika had het bedrijf een omzet van 30,1 miljoen euro. Een daling van 8,9 procent vergeleken met het jaar ervoor. Als er sprake was geweest van constante wisselkoersen dan was de omzet 33,9 miljoen euro geweest en was de omzet met 2,7 procent gegroeid. De licentieomzet bleef in deze regio gelijk, maar het bedrijf haalde meer omzet uit maintenance. Dit komt door vergrote aandacht voor klantenbinding en programma’s om de klant terug te winnen.