Exact Software maakte het afgelopen halfjaar minder winst dat het eerste halfjaar van 2007. Het bedrijf heeft last van het economische klimaat en stelde de verwachtingen voor het komende halfjaar naar beneden bij.
De winst van Exact Software daalde het afgelopen halfjaar met 7,9 procent vergeleken met het eerste halfjaar van 2007. Het bedrijf maakte 17,1 miljoen euro winst. De winst daalde vooral doordat de softwaremaker veel last heeft van de lage dollarkoers. Daarom stelt het bedrijf de verwachtingen voor het komende halfjaar bij. Het verwacht een organische omzetgroei 5 tot 7 procent. Eerst was de verwachting nog 7 tot 9 procent.
Rajesh Patel, ceo van Exact Software denkt dat zijn bedrijf weerbaarder is voor het slechte economische klimaat dan anderen: "Wij genereren zeventig procent van onze omzet uit bestaande klanten. Maar ik geloof toch dat we een meer behoudende aanpak moeten kiezen, wat in onze aangepast organische groeivooruitzichten tot uitdrukking komt."
De omzet van het bedrijf steeg met 7,3 procent naar 130,1 miljoen euro. De omzet groeide onder andere door de verkoop van Exact Synergy. De omzetgroei van dit business process management-platform was 13 procent.
Longview
Exact kocht vorig jaar september het Canadese Longview. Dit bedrijf voegde 9,0 miljoen euro toe aan de omzet. Het bedrijf verwacht dat de omzet door Longview het komende halfjaar verder zal groeien. Als gevolg van het behoudende beleid voor de toerekening van omzetcijfers, is een substantieel deel van de geboekte orders volgens de onderneming nog niet als omzet geboekt.
Het grootste deel van de omzet van het Delftse softwarebedrijf komt uit Nederland. De totale omzet in Nederland was 53,7 miljoen euro, een groei van 2,5 procent met eerste halfjaar van 2007. Exact zag in Nederland het aantal Exact Online-klanten groeien met dertig procent naar zesduizend klanten. De verkooptrajecten in het hogere segment van het midden- en kleinbedrijf duren langer dan verwacht. In dit segment lagen de resultaten daarom onder de verwachting van het management.
In Noord- en Zuid-Amerika had het bedrijf een omzet van 30,1 miljoen euro, een daling van 8,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Als er sprake was geweest van constante wisselkoersen, was de omzet 33,9 miljoen euro geweest en was de omzet met 2,7 procent gegroeid. De licentieomzet bleef in deze regio gelijk, maar het bedrijf haalde meer omzet uit onderhoud. Dit komt door vergrote aandacht voor klantenbinding en programma's om de klant terug te winnen.