De Belastingdienst wil 1450 managers en teamleiders op ict-bijscholingscursus sturen. Wat moet een manager eigenlijk weten van ict? Computable vroeg het aan de leden van het Computable Panel.
Wat moet een manager weten van ict?
Edwin van Asch (40), Nieuwegein, solution architect bij Systemation
Managers moeten vooral leren wat ze wel en niet mogen verwachten van ict. Veel van de problemen die optreden bij grote ict-projecten hebben te maken met verwachtingsmanagement. Verder is het belangrijk voor managers om te beseffen dat het resultaat altijd een afspiegeling is van de vraag. Oftewel bij onduidelijke, onvolledige, vage en steeds wijzigende eisen mag je niet verwachten dat er op tijd een compleet werkend systeem wordt opgeleverd.
Mark Baars (36), Tilburg, systeembeheerder en software developer bij Woningstichting Palissade
Het lijkt me een goed initiatief en een voorbeeld voor andere (overheids)instellingen. Managers moeten begrijpen hoe hun systemen conceptueel in elkaar zitten. Daarnaast is voldoende kennis van de praktijk belangrijk. Misschien is het verstandiger goede ict'ers op te leiden tot manager.
Leen Blom, Gouda, manager R&D bij Centric IT Solutions
Managers zien ict vaak nog als een kostenpost in plaats van een middel om bijvoorbeeld rendement te verhogen of efficiency te verbeteren. Wat ze moeten leren is om kosten en baten met inzet van ict over de gehele lifecycle te berekenen en niet focussen op inkoopvoordelen. Dit veroorzaakt mijn inziens al die falende projecten, waar leveranciers op voorhand al het grootste deel van hun marge hebben moeten weggeven om überhaupt nog te kunnen concurreren, wat kwaliteitsverlagend werkt.
Managers moeten weten waarvoor ict-componenten zijn bedoeld én waar ze niet voor zijn bedoeld, dit laatste moet dan ook niet alsnog afgedwongen worden. Naar Einstein: "pas het zo eenvoudig mogelijk toe, maar niet eenvoudiger".
Jack van Hoof (53), Oudenbosch, Enterprise Integratie Architect bij de NS
Hedendaagse managers moeten zeker worden bijgeschoold op het gebied van ict. De ontwikkelingen gaan exceptioneel snel en de complexiteit neemt met de dag toe terwijl ieder bedrijf voor zijn voortbestaan steeds afhankelijker wordt van innovatie in de ict. Managers moeten worden bijgeschoold om het de noodzaak van de door hun architecten voorgestelde ontwikkelingen te kunnen doorgronden. Het is niet meer voldoende op te teren op schoolkennis en artikeltjes in tijdschriften.
Frank van Laarschot (48), Nieuwegein, Business Development Manager Microsoft bij Global Knowledge
Een aantal open deuren voorbij lopende komen we uiteindelijk bij:
- IT proces kennis (ITIL)
- Project management (bijvoorbeeld Prince2)
- Op concept niveau kennis van:
- Besturing systemen (Operating Systems)
- ICT Beheer
- Virtualisatie
- Beveiliging
- Storage
- Messaging / Unified Communication
- Leadership
- Management
- De verschillende manieren van communicatie: synchroon/asynchroon + technische implementaties ervan.
- Document beheer
Gert Jan Timmerman (46), Veenendaal, Hoofd Kenniscentrum bij Info Support
Een manager van een organisatie die zich specifiek bezighoudt met ict, zal op de hoogte moeten zijn (en blijven) van relevante ontwikkelingen op het vakgebied. Uiteraard hoeft een manager zich niet met alle technische details bezig te houden, maar hij moet wel op hoofdlijnen weten wat de ontwikkelingen zijn die van belang zijn voor zijn organisatie, en de bijbehorende risico's kennen. Omdat ontwikkelingen in de ict snel gaan, zullen managers in de ict zich voortdurend moeten bijscholen om op de hoogte te blijven en beslissingen te kunnen nemen die gebaseerd zijn op kennis van zaken.