Yahoo boekt over het tweede kwartaal een winst van 131 miljoen dollar, in lijn met de verwachting van analisten. De omzet groeide met een procent tot 1,8 miljard dollar. Yahoo lijkt verguld met de ouderwetse reclamebanner.
Gisterenavond publiceerde Yahoo zijn financiële resultaten over het tweede kwartaal. Beleggers reageerden in de handel nabeurs positief en beloonden het aandeel met een koersstijging van 2,8 procent.
De resultaten vielen niet erger tegen dan verwacht. De omzet steeg een beetje, de winst daalde aanzienlijk. Het netto resultaat daalde van 161 miljoen naar 131 miljoen, vergeleken met vorig jaar.
Zeker tweederde van die daling, 22 miljoen dollar, wordt veroorzaakt door kosten rondom Microsofts pogingen om Yahoo deels of helemaal over te nemen.
Yahoo merkt ook dat de economie terugloopt, maar zegt daar beter tegen gewapend te zijn dan voorheen. Reclamebanners blijken de redding te zijn. De omzet daaruit groeide ten opzichte van vorig kwartaal met 12 procent. Banners worden veelal ingezet omwille van hun merkbouwende effect, niet om verkopen te genereren.
De exploitatie van tekstadvertentieruimte wil Yahoo uitbesteden aan Google. De Amerikaanse mededingingsautoriteit beraadt zich daar nu over.
Anders dan de meeste mondiale internetbedrijven wordt Yahoo steeds afhankelijker van de omzet uit zijn thuisland. Waar Google en eBay recentelijk de grens van 50 procent buitenlandse omzet passeerden, ligt dat bij Yahoo op 30 procent. Zeventig procent van de omzet, 1,3 miljard dollar, is afkomstig uit de VS. Een percentage dat met 13 procent groeide. De buitenlandse omzet daalde met 8 procent tot 534 miljoen dollar.
Net als bij Google loopt de omzetbijdrage van affiliates terug van 35 naar 32 procent. Affiliates zijn derde sites die voor Yahoo reclame laten zien van diens adverteerders, te vergelijken met het Google AdSense-programma.
Het gestechel rondom het al dan niet opsplitsen van Yahoo is even geluwd. Microsoft onderneemt vooralsnog geen actieve stappen tot overname en de activistische aandeelhouder Carl Icahn en twee companen kregen een commissariszetel aangeboden. Dat heeft vermoedelijk als enige effect dat Icahn zijn strijd niet meer in het openbaar uitvecht, maar in de Yahoo-bestuurskamers. Even goed lijkt de miljardair van plan zijn belang van een kleine 5 procent zo duur mogelijk te willen verkopen.