Steeds meer kantoren kiezen voor draadloze it-infrastructuur. Leveranciers van headsets en hun resellers kunnen hier volgens onderzoekers van Frost & Sullivan goed op inspelen. GN Netcom meent dat er goede marge op headsets is te verdienen. Vooral de groei in “softphones” en het fenomeen “multitasking” in de kennisindustrie zijn gunstige trends.
In Europa is meer dan 1.3 miljoen headsets geleverd in 2007, volgens onderzoek in de Europese headsetmarkt door Frost & Sullivan. In 2013, verwachten de analisten, groeit dit naar 2.7 miljoen stuks. Dorota Oviedo, verantwoordelijk voor het onderzoek, zegt dat dit alles te maken heeft met het fenomeen "multitasking" op kantoor: bellen, tikken en in de agenda bladeren tegelijk. Mobiele telefoons en pc’s gaan daardoor steeds vaker samen met headsets.
Volgens GN zijn de kansen voor headsets in Nederland enorm. "Ik weet niet of 2013 het jaar van de verdubbeling is. Wat wel zo is, is dat nog geen tien procent van de zakelijke markt een headset gebruikt. Het gemak van multitasken zal zeker de vraag naar headsets vergroten in de komende tijd. De potentie is dus enorm", zegt Michiel Struycken, country manager Benelux.
Ondanks het commodity-label voor draadloze headsets valt er volgens hem nog een goede marge op te verdienen. "Het wordt steeds meer een commodity-goed, in office supply bijvoorbeeld. Daarnaast zal er in de toekomst meer en meer met softphone-applicaties gewerkt gaan worden. Daar is Microsoft OC, naast Avaya, Cisco, een grote speler in. De prijs is wel van dienaard dat er nog een goede marge op gemaakt kan worden."
Opkomst softphones gunstig
Ook de "softphone" doet zijn intrede op kantoor, wat gunstig is voor de vraag naar headsets. Grote leveranciers als Microsoft (Office Communicator) en IBM Lotus (Sametime Unified Telephony Client), maar ook pbx-leveranciers als Cisco (Cisco Unified Personal Communicator) stimuleren die vraag alleen maar, aldus Oviedo..
Struycken legt uit: "Softphones zijn telefoontoestellen in je pc/laptop. Dus eigenlijk de digitale variant. Van Skype en Voipbuster, welke onafhankelijke webgebaseerde softphones zijn, tot letterlijk de telefoon van bijvoorbeeld Avaya, Siemens of Cisco waarbij je een software programma op je pc/laptop krijgt dat als telefoon functioneert."
Volgens Struycken is de meest geziene trend in Nederland dat de "oude garde" eerst een hoorn met usb-aansluiting wil en dan overgaat op een headset. "Jongeren nemen direct een headset. Dit kan op basis van een draad of dect (via de usb-poort) of via Blue Tooth (draadloos), via een aparte dongle of de Blue Tooth-chip in de pc/laptop."
Prijs of functie, dat is de vraag
Oviedo meent dat prijs een belangrijke onderscheider is in de headset-markt. Headsets zijn tenslotte commodity, met weinig onderscheid in technologie of ontwerp, zo luidt de marktperceptie. Haar advies is om de markt bewust te maken van het belang van audiokwaliteit, wat voor verbeterde productiviteit bepalend is. Headsetleveranciers moeten dan ook investeren in markteducatie. Ze moeten de waardepropositie benadrukken en de voordelen die kantoorheadsets bieden.
Volgens Struycken is echter in Nederland binnen de b2b-markt, dus in callcenters en kantoren, prijs nog van ondergeschikt belang ten opzichte van functionaliteit en veiligheid. "Het wordt wel steeds meer een commodity goed, maar de prijzen zullen in de komende tijd niet sterk dalen. De headsetverkoop is namelijk, gezien het feit dat het nooit een hoofdproduct vormt bij de resellers, afhankelijk van een de marge die gemaakt wordt (het maakt het interessant om te verkopen)."
Manieren om dat te bewerkstelligen zijn try and buy acties en demo’s. "Het bewustmaken is een belangrijk onderdeel van de marketing strategie van GN Netcom en zijn distributeurs."