Tele2 verloor in Nederland 46.000 klanten in het afgelopen kwartaal en 186.000 in een jaar. Het Zweedse moederbedrijf richt zich primair op ontwikkeling van mobiele dienstverlening en won veel klanten Rusland. Tele2 zint op mobiele overnames.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Tele2 vanochtend in Zweden presenteerde.
Over Nederland zegt de leiding: "De mobiele activiteiten in Nederland ontwikkelen zich boven verwachting, zowel in termen van omzet als bedrijfsresultaat. De integratie van Versatel en Tele2 begint synergie-effecten te vertonen. We winnen marktaandeel. De kosten om nieuwe klanten te winnen zijn stabiel en het aantal klanten dat naar een andere breedbandaanbieder overstapt nam af."
De cijfers achter de jubelende woorden over Nederland zijn de volgende. In de drie maanden tot eind juni 2008 verloor Tele2 46.000 klanten. Dat waren 27.000 klanten die vaste telefonie afnemen (Carrier Pre Select-klanten) en 26.000 mobiele bellers. Er kwamen 7.000 ADSL-klanten bij.
Tele2 Nederland heeft nu 1,28 miljoen klanten: 500.000 mobiele bellers (-16 procent in een jaar), 442.000 bellers op het vaste net (-25 procent) en 338.000 ADSL-klanten (+18 procent).
Over het aantal televisieklanten of ADSL2+-klanten wordt met geen woord gerept.
Op concerniveau won Tele2 340.000 nieuwe klanten, wat het totaal op 24 miljoen bracht. Aangezien Tele2 751.000 nieuwe mobiele klanten won, moeten er elders klanten zijn weggelopen. Het aantal bellers op het vaste net blijkt in een jaar met 24 procent te zijn teruggelopen, een minus van 415.000, tot 4,4 miljoen.
Netto won Tele2 4.000 ADSL-klanten in de 12 landen waar het actief is.
In Rusland alleen won het telecombedrijf 606.000 mobiele bellers als klant, wat het totaal daar op 9,5 miljoen bracht.
Bestuursvoorzitter Lars-Johan Jarnheimer zegt dat minder presterende dochterbedrijven hun resultaten óf moeten verbeteren óf ze worden verkocht. Hij zint op overnames, vermoedelijk op de oost-Europese markt.
De kernactiviteit van Tele2 omschrijft Jarnheimer met:’Mobiele diensten leveren op ons eigen netwerk, aangevuld met vast breedband’. Tele2 Nederland behoort in deze definitie niet tot de kernactiviteiten van de Zweden.
Tele2 zag de omzet ten opzichte van vorig jaar met 7 procent stijgen tot 1,1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 29 procent tot 219 miljoen euro. Het nettoresultaat sloeg om van een verlies vorig jaar van 35 miljoen naar een winst van 12 miljoen.
Bron foto: yeowatzup (CC)
Dat Tele2 klanten verliest komt door het incompetente personeel. Allereerst zorgt het bedrijf dat ze moeilijk te bereiken zijn. Heb je ze eenmaal te pakken dan spreken de diverse medewerkers elkaar tegen. Lezen van brieven is ook hun sterkste kant niet. Als je daar ervaring mee hebt zoek je vanzelf een andere leverancier.
Niet alleen in de Consumententak van Tele2 Nederland is het kommer en kwel. Ook Tele2 Zakelijk bevindt zich in zwaar weer. Sinds de overname in 2006 van Versatel door Tele2, en de reorganisatie die de Zweden vervolgens doorgevoerd hebben, heeft het bedrijf grote problemen met het leveren van diensten aan haar zakelijke klanten. Oorzaak: leveringen worden nu aangestuurd door het netwerkbedrijf van Tele2, en niet meer door de Sales-organisatie, waardoor de focus is verschoven van de klant naar de eigen interne sores. Inmiddels heeft het bedrijf al diverse boeteclaims van zakelijke klanten ontvangen, waaronder een van van 750.000 (!) euro. Een deel van klanten heeft ook al hun contract opgezegd. In reactie hierop heeft Tele2 vandaag (5 augustus 2008) Bram Smits, de directeur van Tele2 Zakelijk, zijn conge gegeven.
Omdat Smits echter niet verantwoordelijk is voor het leveringsproces leeft bij klanten niet het gevoel dat hiermee een einde is gekomen aan de leveringsmalaise, en het vertrouwen in Tele2 hersteld is. Daarvoor zal er in de directie van Tele2 nog meer gesnoeid moeten worden.