Bedrijven geven onnodig veel geld uit aan nieuwe websites. Men verzuimt om de bestaande website te analyseren en op basis van bezoekerservaringen de effectiviteit van de huidige website te meten. Bestaande sites functioneren in veel gevallen nog uitstekend en zijn een goed middel om de nieuwe doelstellingen te realiseren. Marc-Paul Brandt van eFocus legt uit waarom.
De keuze voor een nieuwe website wordt door bedrijven nog te vaak puur op gevoel gemaakt. Men vindt dat een nieuwe website ‘hoort' maar staat niet stil bij de gevolgen van een nieuwe website voor de beoogde doelstellingen. Vaak wordt er hard gewerkt om de website live te krijgen om er vervolgens nauwelijks meer naar om te kijken.
Een website is hét kanaal waar alle informatie over een bedrijf te vinden is en waar altijd naar wordt verwezen. Toch zie je regelmatig dat er binnen bedrijven weinig aandacht aan wordt besteed. Veel organisaties zijn niet op de hoogte van wat zoekmachinemarketing is. Advertenties kun je op ‘cost per click'-basis inkopen.
Tevens weet men vaak te weinig af van analysemethoden. Hierdoor worden de resultaten die de huidige website oplevert nauwelijks van te voren bekeken. Hoewel de tools voor het meten van resultaten gemakkelijk in gebruik zijn, is webstatistiek een vak apart. Met de basis die bijvoorbeeld Google Analytics biedt, is het mogelijk maandelijks een rapportage van de statistieken te maken en intern te bespreken. Vaak is de kennis binnen een bedrijf echter niet aanwezig. Hierbij is een leverancier of partner dan belangrijk. Een partner heeft de kennis wel in huis en kan de aanzet geven, zodat het bedrijf er zelf verder mee aan de slag kan. Bedrijven moeten dus eerst kijken naar de resultaten en functionaliteiten van de huidige website, alvorens ze beslissen een nieuwe website te laten ontwikkelen.
In gesprek met de doelgroep
De eerste stap die bedrijven in het beslissingsproces voor een nieuwe website moeten nemen is het vaststellen van de doelstelling van de website. Deze doelstellingen moeten aansluiten op de algemene bedrijfsdoelstellingen. Vragen als: " Wat wil ik bereiken met mijn website? Moet de site bijvoorbeeld informerend zijn, concrete acties opleveren of is deze juist bedoeld voor de branding van product of organisatie? En als de doelstelling dan duidelijk verwoordt is, voldoet de huidige website daar dan aan?" moeten in kaart worden gebracht.
Vervolgens kan de doelgroep in het proces betrokken worden. Dit kan heel eenvoudig door een online enquête via een pop-up, maar veel interessanter is het samenstellen van een focusgroep.
Een focusgroep bestaat uit een aantal opdrachtgevers of prospects en medewerkers van het bedrijf zelf. Tijdens zo'n bespreking komen vaak interessante en onverwachte inzichten naar voren. De Wildzoekers, de jeugdclub van de zeven grootste natuurorganisaties, heeft zo'n focusgroep. De focusgroep had voor een meeting een aantal kinderen tussen de acht en twaalf jaar uitgenodigd.
Daaruit bleek dat de doelgroep een vrij eenvoudige site wilde. Niet teveel poespas, gewoon heldere informatie en de mogelijkheid om gemakkelijk te kunnen chatten met vrienden. Terwijl de dienstverlenende organisatie juist van plan was een enorm portal op te zetten met heel veel mogelijkheden. In gesprek gaan met de doelgroep is dus heel belangrijk. Dit geldt zeker voor online activiteiten, gezien je de bezoekers direct wilt aanzetten tot actie.
Meer commitment
Verder is het zinvol om intern de doelstellingen van verschillende afdelingen in kaart te brengen om te achterhalen wat men intern van de website denkt. Wat vindt bijvoorbeeld HRM van de werving op de site?
Er kan binnen een bedrijf een stuurgroep worden opgericht. Dat houdt in dat een paar mensen per afdeling de website bespreken. Zo wordt er veel meer commitment vanuit het bedrijf gecreëerd en volstaat de website voor meerdere doelstellingen. Op basis van deze gesprekken kan een bedrijf besluiten welke aanpassingen ze wil doorvoeren in de nieuwe website. Of juist besluiten om de bestaande website te behouden.
Goed cms vormt de basis
Naast het vaststellen van de doelstellingen van de website, dient tevens gekeken te worden of de technische mogelijkheden van de website, in lijn liggen met de corporate identity. Hoe is het beheer van de website geregeld? Hoe vaak wordt de website geüpdate? Hoe relevant is de content? Zijn de nieuwste brochures te downloaden? Ook vragen als: ‘hoe is het gesteld met de zoekmachinevriendelijkheid?' en ‘hoe goed ben je terug te vinden in Google?' zijn echter zeer relevant.
Een van de belangrijkste technisch gerelateerde vragen is of het content management systeem (cms) aan de eisen voldoet. Een goed cms gaat zes tot acht jaar mee en vormt een uitstekende basis om de website aan te passen aan de tijdgeest.
Met een keuze voor een bepaald cms kiest men ook meteen de leverancier. De it-afdeling van een bedrijf kan het beheer van het cms overnemen als daar de kennis voor in huis is. Dan hoeven alleen de upgrades nog maar geïnstalleerd te worden door de leverancier.
Multivariate testing
Met behulp van de bezoekerservaringen is goed te bepalen of de bestaande website voldoet en of verbetering nodig is. In het gebruikers-onderzoek staan de toepassingsmogelijkheden en het gebruikersgemak centraal. Soms volstaat een simpele A/B-test, maar grondiger is multivariate testing. Een A/B-test is namelijk gericht op slechts twee variabelen. Op een sollicitatiebrochure kan er bijvoorbeeld worden getest met een groene of een rode button of twee tekstopties in de button.
Bij multivariate testing kunnen meerdere variabelen in een keer veranderen. Er kan worden gespeeld met kleur, positie, of copy. Of met de wijze waarop een formulier is opgebouwd: kort, lang of in stappen. De variabelen worden ad random ingeladen, zodat de bezoekers niet in de gaten hebben dat ze meedoen aan een test. Voorwaarde om tot representatieve resultaten te komen is dat de website voldoende wordt bezocht. Per maand zouden dat ongeveer tienduizend bezoekers moeten zijn.
Een dergelijk kwantitatief gebruikersonderzoek is tientallen malen goedkoper dan de implementatie van een nieuwe site. Met de uitkomsten van een gebruikersonderzoek is de organisatie in staat om (kleine) aanpassingen aan de website te verrichten en het gebruikersgemak te optimaliseren. Reden genoeg dus voor bedrijven om eerst na te gaan hoe de huidige website functioneert voordat de portemonnee wordt getrokken.
Marc-Paul Brandt is directeur van eFocus, een fullservice internetbureau in Utrecht
Goed artikel. Een leuke aanvulling op dit onderwerp is te vinden op: http://www.gerrymcgovern.com/nt/2007/nt-2007-07-30-redesign.htm
Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat de website een slap aftreksel is van de kennis en missie van het bedrijf.
Overleg over de website verloopt zo traag omdat veel afdelingen erover moeten meepraten, maar is er bijna niemand die ownership claimt. Het klinkt raar maar zelfs binnen it-bedrijven is er vaak zeer weinig kennis over wat er allemaal komt kijken bij een goede website.
De website is vaak een buitenbeentje, die door iemand van marketing wordt bijgehouden.
Goed artikel, Webverzorgers is een nieuw bedrijf wat voor een leuke prijs een mooie redesign kan realiseren. Met een redesign geef je de website weer een fris uiterlijk zonder te veel geld uit te geven.
Mooi artikel. Bij veel bedrijven zie je een verouderd design, maar daar werkt de achterliggende techniek nog prima. Vaak is dan een nieuw ontwerp van de website al prima. Echter kan de techniek (html) van een website ook weleens een opfrisbeurt gebruik. Bijvoorbeeld zoekmachine vriendelijke URL’s.
Wij van Designproeverij kijken graag eens met u naar uw website om te kijken waarmee we uw site weer tot leven kunnen brengen: http://www.designproeverij.nl