Het Nederlandse verkoper van navigatie-apparatuur TomTom zag de kwartaalomzet met 72 procent groeien tot 453 miljoen euro. De nettowinst draaide uit op 52 miljoen euro.
Die cijfers maakte het bedrijf gisteren na sluiting van de beurs bekend. De winst steeg van 7 naar 52 procent, de omzet steeg van 264 miljoen naar 453 miljoen euro.
TomTom verscheepte in de drie maanden tot juli 2008 3,1 miljoen navigatiekastjes. Die gingen overwegend naar de Europese markt, waar het marktaandeel tegen de 50 procent ligt, en Amerika, waar TomTom een marktaandeel van 20 procent claimt.
Vergeleken met vorig jaar verscheepte het bedrijf 70 procent meer kastjes.
De omzetgroei komt mede tot stand door de overname van Tele Atlas, wiens cijfers voor de periode van een maand zijn meegenomen. Een tweede factor is de stijging van de gemiddelde verkoopprijs van TomTom-apparatuur. Voor het eerst sinds begin 2006 zit daar een stijgende lijn in.
De gemiddelde verkoopprijs groeide met 12 procent tot 131 euro. Het bedrijf dankt die stijgende trend aan de introductie van nieuwe producten en het staken van promoties voor de verouderde modellen.
Uitgaven aan R&D bedroegen 27 miljoen. De marketingbestedingen kwamen afgelopen kwartaal uit op 39,4 miljoen euro.
Voor het eerst meldt TomTom niet meer hoeveel correcties klanten aangeven op de land- en routekaarten. Deze dienst, Map Share, stelt gebruikers in staat met een druk op de knop onderweg een kaartcorrectie te markeren. Eenmaal thuis of op kantoor gekomen, kan de bestuurder deze informatie via internet naar TomTom opsturen. Die controleert, verwerkt en verzendt deze data vervolgens naar de andere TomTom-klanten.
In het eerste kwartaal van 2008 publiceerde het bedrijf een half miljoen kaartcorrecties.
TomTom bevindt zich op een steeds drukkere markt. Van Nokia, bijvoorbeeld, werd afgelopen week bekend dat het 406.000 gratis versies van zijn Nokia Maps verzond via internet. Hoeveel klanten betalen voor activatie van de gesproken routebegeleiding is niet bekend.
Voorts bleek ook dat het Amerikaanse Garmin Europese distributeurs aan het opkopen is. Road Group, het nieuwe bedrijf van Roel Pieper, zei tegen Emerce binnenkort overnamenieuws te zullen melden. En Apple introduceerde de iPhone 3G, een toestel dat ook GPS-navigatie ondersteunt. Tot op heden verschenen er voor dat toestel echter geen applicaties die op de bestuurder enige indruk kunnen maken.
Bron foto: smith (CC)