De ict-systemen van de Olympische Spelen in Beijing moeten rekening houden met negen miljoen incidenten per dag. Dat vertelt algemeen directeur Rob Pols van Atos Origin Nederland.
In China strijden straks 10.500 atleten om een medaille. Vierduizend ict'ers van Atos Origin verwerken de wedstrijdresultaten. Volgens Rob Pols, algemeen directeur van de dienstverlener, zijn ze overal op voorbereid. Onze collega's van Intermediair spraken kort met hem. "We verwachten zo'n negen miljoen incidenten per dag."
Incidenten?
Ja, variërend van kapotte printers en vergeten wachtwoorden tot hackers die in het systeem inbreken. We zijn nu nog druk aan het testen en hebben net nog een grote watersnoodrampoefening georganiseerd.
Ooit zo'n groot project gedaan?
We hebben veel ervaring met high profile-projecten, zoals de ict van 23 kerncentrales in Frankrijk en het Visa-betalingsverkeer in Europa. Als daar iets fout gaat, staat Atos de volgende dag op de voorpagina. Sinds 2002 zijn we verantwoordelijk voor de ict van de Zomer- en Winterspelen en de Paralympics. In China maken we voor het eerst gebruik van een draadloos netwerk, maar dat durven we wel aan.
Hebben uw medewerkers gevochten voor een plek?
Dat valt mee. Veel mensen willen wel, maar melden zich uiteindelijk niet aan. Er wordt immers veel van ze gevraagd. Het is niet een kwestie van even invliegen en weer terug. Gemiddeld is een medewerker drie tot zes maanden ter plaatse – soms zelfs een tot twee jaar. Meer dan de helft van de vierduizend medewerkers is Chinees, onder de rest zijn veertig verschillende nationaliteiten vertegenwoordigd. Er gaan ook ongeveer vijftig Nederlanders mee. De functies variëren van projectmanager en software engineer tot mensen die vips begeleiden.
Wat is uw taak tijdens de Spelen?
Ik zal met name klanten begeleiden. We verzorgen ook de ict van het Holland Heineken House, vooral daar heb ik veel afspraken ingepland staan.
Zie ook
Computable sprak in het voorjaar van 2008 uitgebreid met Rob Pols over zijn bedrijf en de Olympische Spelen in Beijing.
Bovendien spraken we in juli 2008 uitvoerig met netwerkarchitect Pieter Jon Buitelaar over 's werelds grootste ict-sportcontract.
Wow! “We verwachten zo’n negen miljoen incidenten per dag.” Dat is zeker ict op Olympisch niveau (zie ook dat artikel).
Dat is voor elk van de 200.000 aansluitingen op dat intranet 45 incidenten per dag. De registratie moet dan echt wel geautomatiseerd zijn. Als je voor een telefonische helpdesk per incident-registratie een minuut rekent, ben je per dag 150.000 manuur kwijt. Dan heb je per etmaal toch 18.750 medewerkers bij de helpdesk nodig. O ja, een incident moet ook nog opgelost worden…
Ik vermoed dat de term incident wat meer uitgelegd moet worden, of mogelijk is de 9 miljoen iets te hoog.