Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf geeft in de helft van de gevallen de informele ict-adviseur een beloning voor bewezen diensten. Dit kan geld zijn, maar ook een cadeau. Een vastgelopen computer is het probleem waar het vaakst hulp voor wordt ingeschakeld.
Een kwart van de informele ict-adviseurs van het midden- en kleinbedrijf krijgt geen beloning voor de bewezen diensten. Uit onderzoek van KPN onder 550 ‘ict-helden' blijkt dat 21 procent wel een vergoeding krijgt. Dertig procent krijgt soms een cadeau, zoals een fles wijn of een krat bier.
Een vastgelopen computer is het probleem waarvoor zelfstandige ondernemers de hulp van een informele ict-adviseur inschakelen. Negentien procent van de ondernemers noemt dit probleem waarvoor een buurman, collega, vriend, kennis of familielid gebeld wordt. Ook de installatie van een computer, veilig back-ups maken en het beschermen van de computer tegen virussen zijn zaken waarvoor vaak de hulp van een familielid, oud-collega, buurman of vriend wordt ingeschakeld.
Ict-adviseur is vaak vriend
KPN is deze zomer op zoek naar de ict-held van Nederland. Deze informele ict-hulpverlener helpt Nederlandse ondernemers bij computerproblemen. Vaak (35 procent) is dat een vriend of kennis. Maar ook een familielid (26 procent), oud-collega of buurman (beiden 12 procent) wordt ingeschakeld. Vooral kleine bedrijven met minder dan vijf werknemers schakelen een informele ict-adviseur in. Vijftien procent van de ondernemers schakelt vaak tot heel vaak zo iemand in.
Ben ik de enige die dit een nogal vreemd artikel vind?
Waar gaat dit in hemelsnaam over?
Een fles wijn voor de bewezen diensten van een of andere no-no ICT’er die de adviseur uithangt…., I mean “Who Cares?”