Het Elektronisch Kinddossier (ekd) is een jaar later klaar dan aanvankelijk de bedoeling was. Pas eind 2009 zullen instellingen met het dossier werken. Het dossier had eigenlijk in 2008 ingevoerd moeten worden. De bouw liep echter vertraging op toen Ordina een rechtszaak aanspande omdat het vond dat de gunning niet eerlijk was verlopen.
Eind 2009 moeten alle instellingen in de jeugdgezondheidszorg werken met digitale dossiers voor kinderen. Minister André Rouvoet van Jeugd en Gezin laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat begin 2009 alle instellingen bezig moeten zijn met het invoeren van digitale dossiers. Hij gaat er vanuit dat eind 2009 alle instellingen ermee werken.
Het Elektronisch Kinddossier (ekd) zou op 1 januari 2008 worden ingevoerd. De bouw van de infrastructuur werd in eerste instantie gegund aan Getronics PinkRoccade. Ordina kreeg echter, na een rechtszaak, de gunning toegewezen. Hierdoor lag de bouw van het dossier enkele maanden stil. In november besloot de minister de bouw van een centraal systeem te staken. De minister koos voor een gefaseerde landelijke invoering van het elektronisch kinddossier, waarbij de dossiers 'lokaal' en dus gedecentraliseerd worden ontwikkeld en later volgens vaste standaarden aan elkaar worden gekoppeld.
Verschillende fasen
De ontwikkeling van het ekd bestaat uit verschillende fasen. De eerste fase betreft het digitaliseren van de sector. De jeugdgezondheidszorginstellingen moeten zelf, onder bestuurlijke regie van gemeenten, een automatiseringspakket aanschaffen. Volgens Rouvoet is in alle regio's gestart met de voorbereidingen. "In sommige regio's is de digitalisering al een feit, andere zijn gestart met de aanbestedingen", schrijft hij.
In de tweede fase wordt de infrastructuur ontwikkeld die de uitwisseling van gegevens tussen de verschillende instellingen mogelijk moet maken. In de derde fase wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar ketenbrede informatie-uitwisseling in de jeugdsector.
De minister schrijft in de brief naar de Tweede Kamer dat de infrastructuur toekomstbestendig moet zijn en daarom aangesloten moet kunnen worden op het Landelijk SchakelPunt (LSP). Dit LSP is een belangrijke schakel in het Elektronisch Patiëntendossier (EPD).