Het merendeel van de bedrijven is tevreden over het uitbestedingscontract. Een marktconforme prijs is niet de belangrijkste reden voor die tevredenheid. Bedrijven vinden operationeel management en de kwaliteit van de dienstverlening belangrijker.
Bedrijven zijn over het algemeen tevreden over het outsourcingcontract. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Equaterra. Niet de prijs van een contract, maar het operationeel management en de kwaliteit zorgt ervoor dat de klant tevreden is over het contract. Ook het feit dat de dienstverlening wordt aangepast aan de huidige technologische ontwikkelingen en dat de leverancier deelt in de risico's en investeert waar dat nodig zijn belangrijker voor de tevredenheid dan de prijs van een contract.
De komende twee jaar lopen veel contracten af, maar Equaterra verwacht dat een groot deel weer wordt aanbesteed bij de huidige leverancier. Als een klant niet tevreden is, is dat meestal de reden dat een contract naar een andere leverancier gaat. Toch merkt Nico Boot, directeur van Equaterra dat dienstverleners zich niet echt bezig houden met het managen van een contract. "Het sluiten van een contract krijgt meer aandacht. Dealmakers hebben binnen een organisatie vaker een hogere status", zegt hij.
Het merendeel van de bedrijven verwacht de komende jaren meer te gaan uitbesteden. Vooral op het vlak van ict zal er meer uitbesteed worden. Meer dan de helft van de bedrijven die Equaterra ondervroeg zegt waarschijnlijk meer ict uit te gaan besteden in de nabije toekomst.