T-Mobile vergoedt affiliates sinds donderdag helemaal niks meer voor de iPhone. Daarnaast is de affiliatevergoeding van het gehypte toestel met terugwerkende kracht verlaagd.
Sinds de lancering van de iPhone op 11 juli tot en met woensdag 16 juli krijgen affiliates niet de 22,75 die er gewoonlijk wordt uitgekeerd, maar 10 euro per aangebrachte lead. Althans, dat is de afspraak die TradeDoubler heeft gemaakt met T-Mobile.
Eerder leek T-Mobile een verkeerde inschatting te hebben gemaakt van de impact van affiliatemarketing. Toen werd duidelijk via een uitgelekte mail dat het bedrijf een verlaging wilde naar 10 procent van de oorspronkelijke vergoeding, wat neerkwam op 2 euro per lead.
"Het was de wens van T-Mobile om de affiliatenetwerken niet te betrekken bij de verkoop van de iPhone. Helaas is dat mis gegaan door een communicatiestoornis", aldus Aldo Carta, sales director TradeDoubler. "De afspraak die nu is gemaakt is geen ideale situatie, maar het is beter dan de 2 euro die T-Mobile eerst in gedachten had."
Vanuit de affiliates is er veel kritiek. Volgens affiliate Paul Schoenmakers van Affiliateblog luistert T-Mobile niet naar de affiliates. Een petitie, onderschreven door meerdere affiliates kon nog niet bij het bedrijf worden afgeleverd. Schoemakers meent dan ook dat het T-Mobile affiliatemarketing niet serieus neemt.
Het feit dat de verschillende netwerken nu afspraken hebben gemaakt met het telecombedrijf stuit Schoenmakers ook tegen de borst. Hij stopt met zijn blog: "Directe aanleiding hiervoor is te vinden in het feit dat vandaag helaas maar weer eens bewezen is dat onze markt nog niet volwassen genoeg is. De betrokken affiliatenetwerken hebben mijns inziens niet voldoende op hun strepen gestaan."
Carta van TradeDoubler wil wat doen aan de onrust die er nu heerst onder de affiliates: "Wij willen op individuele basis nog gaan kijken hoe we er uit kunnen komen met affiliates die hierdoor schade hebben geleden. Het zijn bij ons maximaal 25 partijen die er de dupe van zijn geworden."
Dat het affiliatenetwerk in deze situatie de adverteerder meer belang toekent is niet juist volgens Carta. "Wij hebben er natuurlijk baat bij om beide partijen tevreden te houden", zegt hij. Hij ziet wel in dat er een keuze is gemaakt die niet prettig is voor alle affiliates. "Het blijft een compromis. Die is natuurlijk nooit zo goed als de eerste afspraak. Wij hebben dit nu op een redelijke manier opgelost."
De adverteerder is normaal gerechtigd om de commissie aan te passen. Normaal wordt dat alleen niet gewijzigd met terugwerkende kracht. "In dit geval is dat anders", zo laat Carta weten. "Terugkijkend is die 10 euro ook echt heel redelijk."
T-Mobile geeft zelf aan dat de iPhone de online campagnes niet nodig heeft. Het toestel zou zichzelf verkopen. De afilliates die slim bedachten ook een graantje mee te pakken van de hype rondom de iPhone menen dat de actie van T-Mobile onjuist is. Op het internet woedt al een tijdje een flinke discussie over het terugdraaien van de leadvergoeding.
Verschillende affiliates die geld ontvangen voor aangebrachte klanten, hebben voor de lancering van het gehypte toestel flink wat voorbereiding gestoken in het doorsturen van mensen naar de website van T-Mobile.
T-Mobile wil het verder ‘niet via de media uitspelen’. We hebben de partners gesproken en kunnen verder niks bevestigen of ontkennen. Het zijn zakelijke relaties en dat willen we ook in die sfeer oplossen", aldus een woordvoerder van het bedrijf.