Multisourcing is een belangrijke trend in uitbesteding. Bedrijven verdelen de verschillende ict-werkzaamheden steeds vaker over verschillende leveranciers. Ook wordt er meer uitbesteed en gebeurt outsourcing steeds meer wereldwijd.
Bedrijven besteden hun ict steeds vaker uit aan verschillende leveranciers. "Vroeger werd de hele ict-afdeling in één keer uitbesteed, nu zie je dat de verschillende kavels over verschillende leveranciers verdeeld worden", zegt Nico Boot, directeur van EquaTerra. Het adviesbureau doet samen met Giarte jaarlijks onderzoek naar de trends in outsourcing.
Bedrijven kiezen voor multisourcing om de risico's te reduceren. "Daarnaast kunnen leveranciers niet alles goed. Klanten worden steeds kritischer. Leveranciers moeten daarom een goed verhaal hebben om de klant te overtuigen van hun kunnen en de voordelen van een one-stop-shop", zegt Boot. Dit heeft alles te maken met het volwassener worden van de markt. Het grootste nadeel van het kiezen van verschillende leveranciers zijn integratieproblemen. "Concurrenten moeten ineens met elkaar samenwerken. Dat kan lastig zijn", legt hij uit.
Steeds meer uitbesteding
EquaTerra constateerde verder dat bedrijven steeds meer uitbesteden, vooral in de financiële sector wordt steeds meer uitbesteed. De ict-infrastructuur wordt het meest uitbesteed. Organisaties verwachten in de toekomst vooral applicaties en end-user management uit te besteden.
Het adviesbureau ziet daarnaast dat leveranciers steeds vaker het werk verdelen over de hele wereld. Uitbesteding gebeurt dan wereldwijd. Het uitbestede werk wordt op die plek gedaan waar dat het beste kan worden uitgevoerd. India is nog altijd het meest populaire land om werk naar uit te besteden. Daarnaast gaat er ook steeds meer werk naar Oost-Europa en landen als China en Vietnam.
Bij de selectie van een land of van leveranciers spelen bij bedrijven een aantal dingen mee. Wetgeving is daarbij het belangrijkste. Maar anderen willen ook af en toe naar het land toe kunnen. In dit geval wordt dan vaak gekozen voor Oost-Europa.
Dit is een vreemde berichtgeving gezien het feit dat juist steeds meer ondernemingen genegen zijn om de ICT-projecten weer in eigen handen te nemen. Bouwwerken geproduceerd door externe bedrijven leidt tot hunner afhankelijkheid omdat de opgedane kennis en know how bij de leverancier terecht komt ofwel ligt. In deze situatie heb als opdrachtgever een lage onderhandelingspositie doordat de deskundigheid, nogwel betaald door de opdrachtgever, bij de leverancier ligt.
Kortom, een goede ICT-afdeling is goud waard en betaalt zich uiteindelijk dubbel terug.
Ik kan me inderdaad vinden in de opmerking van Peter. Vooral als je snel wilt schakelen is uitbesteding verre van ideaal. Je moet eerst een enorme wijzigingprocedure door, meestal gehinderd door zaken als ITIL, Prince2 en andere methodieken en standaarden die tot godsdienst verheven zijn bij veel bedrijven.
Uitbesteden wat kan (ijzer en OS beheer bijvoorbeeld), maar zeker je maatwerk-applicatiebeheer niet! Hierin zit vaak je business kennis en die moet je zelf in handen houden.
Heel goed zijn alle pralktijk en theoretisch ervaringen in deze echter vraag ik me af hoe men denkt over de ontwikkeling richting S.O.A als men over uitbesteding praat? Is het niet zo dat om een goede ontsluiting naar webservices te ontwikkelen alle ( zoveel mogelijk) kennis vanuit het verleden aanwezig dient te zijn?