Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker! Ik weet dat het wel erg makkelijk is om een parodie te maken op de slogan van een van de grootste overheidswerkgevers, zeker omdat de afgelopen jaren dat al zoveel auteurs hebben gedaan. Toch kan ik het niet laten. Ik werd erdoor geprikkeld tijdens één van de vele cms-trainingen die mijn bureau gaf bij een lokale overheid.
Duidelijk is dat de webmanagers van lokale overheden veel moeite hebben om de rest van de organisatie mee te krijgen met het onderhoud van de website en het intranet. Vaak wordt de complexheid van het contentmanagementsysteem (cms) opgevoerd als excuus. Daarnaast wordt het excuus ‘geen tijd' opgevoerd en mag de webredacteur van de communicatieafdeling het weer alleen opknappen.
Toch is het beheer van de website en het intranet niet alleen een taak van de communicatieafdeling. Juist de inhoudelijke afdelingen hebben een primaire taak bij het beheer van de webpagina's. Ik noem dit altijd het zogenaamde typekamerproces. Moest je vroeger met je brief of memo naar een typekamer, waar een van de dames het uitwerkte, tegenwoordig heeft iedereen een pc en officepakket. Dat betekent dat je het allemaal zelf mag doen en er ook zelf verantwoordelijk voor bent. Menig webmanager kost het bloed, zweet en tranen om het decentraal contentbeheer te realiseren, omdat de betreffende leidinggevende nog steeds niet snapt dat integraal management ook van toepassing is op communicatie.
Tegelijkertijd is het grappig om vast te stellen dat wanneer ‘het leuk' begint te worden dat menig ambtenaar ineens tijd over heeft. Kijk bijvoorbeeld eens op Hyves en type een gemeentenaam in. Ik typte zelf drie willekeurige gemeenten in (Apeldoorn: 145, Zwolle: 123 en Delft: 122) en heb me verbaasd over de creatieve content die daar werd geplaatst. Bij veel gemeenten staan tientallen collega's die zich verbonden hebben aan hun gemeentenaam. Goed dat ze allemaal zo trots zijn op hun werkgever, maar als je zulke mooie Hyvespagina's kunt maken waarom werk je dan niet in het cms van je werkgever mee?
Ik zou zeggen beste webmanager, heb je problemen om redacteuren en publicisten te vinden, kijk eerst eens op Hyves en laat je niet afschepen met 'ingewikkeld allemaal' en 'geen tijd'.
Robert van Vliet is adviseur e-overheid
CMS systemen kunnen behoorlijk ingewikkeld zijn, met lastige editors,heb ervaring met verschillende systemen en heb veel trainingen gegeven, het kan een struikelblok zijn.
Maar meestal ligt de oorzaak bij het management, omdat de “gewone” werkzaamheden altijd een hogere prioriteit krijgen, en niemand wordt afgerekend als er content opstaat die niet uptodate is.
Als het een onderwerp wordt van een functionerings gesprek en de medewerker er de juiste waardering voor krijgt, dan zla het pas veranderen