ProRail wil zelf de nieuwbouw van het verkeersleidingssysteem voor zijn rekening nemen. Dat past in het beleid om de belangrijke it-taken weer intern te laten uitvoeren. De spoorbeheerder wil veel minder afhankelijk zijn van ict-partners.
Nu Atos Origin is afgehaakt als bouwer van het nieuwe verkeersleidingssysteem neemt ProRail hoogstwaarschijnlijk de ontwikkeling voor zijn rekening, meldt een ingewijde. Dat past in het beleid van Udo Groen, lid van de raad van bestuur van ProRail. Die zei in 2007, naar aanleiding van de talrijke computerstoringen en de afhankelijkheid van partners, dat hij meer it-taken intern wil laten uitvoeren. De afgelopen jaren heeft de spoorbeheerder, na veel taken te hebben uitbesteed, weer een eigen serieuze ict-tak opgebouwd (ICT Services), bestaande uit zo'n tweehonderd man. ProRail beschouwt zichzelf als regisseur van het spoor en vindt dat die rol ook voor ict geldt.
Deze ict-tak is verantwoordelijk voor de (aansturing van) de kantoorautomatisering, de computerinfrastructuur en de telecom. De meest cruciale activiteit is het in de lucht houden van de primaire systemen die het treinverkeer regelen. Het gaat dan om de planningsondersteuning van de centrale verkeersleiding in Utrecht en de dertien treinposten in het land, maar ook om het opstellen van de dienstregeling voor de ‘treinpaden' (capaciteitsmanagement) en het zorgen voor interfaces naar de railbeveiligingssystemen ATB en (het vertraagde) Ertms.
In eigen hand
ProRail had een aanzienlijk deel van deze laatste hoofdactiviteit uitbesteed. Tribase en vooral EDS zijn daarbij belangrijke partners. Vooral de afhankelijkheid van EDS, dat voor de opdeling van de 'oude' NS een machtige plek wist te veroveren vanwege een tienjarig uitbestedingscontract begon steeds meer te knellen, vertelt een welingelichte bron. "Er was sprake van een 'lock-in': EDS bepaalde de functionele eisen voor een nieuw verkeersleidingssysteem, terwijl ProRail het het ontwerp zelf wilde bepalen. Onder leiding van Dave Stegink, de it-manager binnen ICT Services, heeft ProRail bij ict-aanbestedingen weer de regie in eigen hand gekregen. Het bedrijf kan nu een flexibeler houding innemen ten aanzien van de ict-leveranciers. Die sterkere positie blijkt bijvoorbeeld uit het verbreken van de samenwerking met Atos Origin."
Atos Origin kreeg in het najaar van 2007 de opdracht om de herbouw van het twaalf jaar oude verkeersleidingssysteem uit te voeren en een softwarefabriek in te richten. Na acht maanden is de samenwerking gestopt, omdat de kosten niet meer opwogen tegen de baten (het gunningsbedrag van 1,77 miljoen euro). Overigens betekent dit niet dat Atos Origin niets opgeleverd zou hebben. Volgens bronnen heeft de automatiseerder een aantal modules opgeleverd, die ProRail kan gebruiken voor het verder ontwikkelen van het verkeersleidingssysteem.
Kan aan mij liggen, maar ik dacht dat een contract een bindend gegeven was..? Als AO het voor 1.77 miljoen zegt te kunnen en ze naar aanleiding van die offerte de job gegund krijgen, dan hebben ze het maar voor dat bedrag te doen. Lukt dat niet? JAMMER DAN, dan moet je maar met een realistischer bod op tafel komen. Nu dien je zelf voor eventuele meerkosten op te draaien. En dan “de opdracht teruggeven”… Wat een stelletje laffe honden.
Ik ben het volledig eens met ‘Cop Teaser’, als doorgewinterde ICT’er…
Als reactie op ‘Cop Teaser’: contracten zijn al lang niet echt bindend meer. Ieder zichzelf respecterend ICT-bedrijf laat tegenwoordig een hele rits met ontbindende clausules in het contract opnemen. Daarin zitten ook clausules die de opdrachtnemer het recht geven de opdracht terug te geven als blijkt dat het veel meer geld gaat kosten dan begroot.
De tijd dat contracten gelijk stonden aan in beton gegoten afspraken is voorbij.