De Europese Commissie grijpt in op de mobiele telecommarkt en gaat prijsplafonds stellen aan wat operators in rekening kunnen brengen voor sms’en en internetten in het buitenland.
Dat maakte de voorzitter van de Europese Commissie, José Manuel Barroso, vanochtend formeel bekend.
Commissielid Viviane Reding, verantwoordelijk voor de telecommarkt, had zich al eerder in die termen uitgelaten. Zij zegt nu: "Inwoners van de EU zouden in het buitenland moeten kunnen sms’en zonder dat ze afgezet worden"
Minder dan 8 cent
Uit een inventarisatie van de Commissie blijkt dat burgers van de EU gemiddeld 29 cent per sms’je betalen dat ze in het buitenland versturen. De uitschieter naar boven werd in België gevonden: 80 cent per sms’je. "De prijs op groothandelsniveau zou tussen de 4 en 8 eurocent moeten liggen."
Wat het gemiddelde groothandelstarief van een megabyte mobiel internet zou moeten zijn, wordt niet duidelijk. Daar laat de Commissie zich niet over uit. Ze constateert enkel dat "prijzen variëren van 25 cent tot 16 euro per megabyte."
Het dagelijks bestuur van Europa is van plan de zogeheten EU Roaming Regulation in het leven te roepen. Die vorm van regulering geldt voor alle EU-lidstaten en is bovengeschikt aan nationale wetgeving op relevante onderdelen. Nadat de Commissie zijn plannen heeft gepresenteerd, gaan die nog naar het Europees Parlement en de raad van ministers voor goedkeurig. Dat proces kan tussen enkele maanden en 2 jaar duren. Reding zei eerder dat de regulering mogelijk al voor 2009 in kannen en kruiken zou kunnen zijn.
Beltoonboeren het zwijgen opleggen
Eurocommissaris Meglena Kuneva staat ook op het punt zich op de mobiele datamarkt te storten, maar dan op de handel in beltonen.
Uit een onderzoek dat ze uit liet voeren, bleek dat meer dan 400 websites op incorrrecte wijze beltonen verkopen. Tachtig procent van de 558 onderzochte sites gaat ogenschijnlijk over de schreef en zal, daarom, achterna worden gezeten om uitleg te geven."
Emerce-lezers signaleerden afgelopen weken al dat beltoonbedrijven in tegenstelling tot enkele jaren geleden amper nog reclame maken via affiliatemarketing.