De omzet van Philips steeg afgelopen jaar met 7 procent tot 6,4 miljard euro over het afgelopen kwartaal. Het bedrijf zegt op koers te zijn met zijn strategische heroriëntatie. Het merk Philips wordt internationaal steeds krachtiger.
Vanochtend publiceerde Philips zijn financiële cijfers over het tweede kwartaal van 2008. Daaruit blijkt dat de omzet van de divisie Licht met 19 procent steeg, tot 1,7 miljard, en die van Verzorging met 11 procent, tot 1,8 miljard. Bij Consumer Lifestyle lag de omzet ongewijzigd op 2,8 miljard.
De nettowinst over de periode daalde van 1,6 miljard euro naar 720 miljoen euro in een jaar tijd. Het bedrijf wijt dat aan tegenvallende resultaten van de deelnemingen in NXP en TSMC ter waarde van 739 miljoen.
De brutowinst steeg van 386 miljoen naar 413 miljoen.
Philips is bezig met een heroriëntatie waarbij het concern minder afhankelijk moet worden van seizoensinvloeden. Daarom verkocht het elektronicabedrijven en nam licht- en zorgbedrijven over. Het doel is dat ieder van de drie bedrijfsonderdelen voor ongeveer een derde van de omzet zorgen. In 2010 moet de brutowinstmarge tussen de 10 en 11 procent liggen, versus 7,7 procent in 2007.
In september 2004 besloot Philips zijn merk anders te positioneren. "Let’s make things better" werd ingeruild voor "Sense & Simplicity". Naar eigen zeggen, steeg het bedrijf op de merkenlijst van Interbrand van plaats 65 in 2004 naar plaats 42 in 2007.
In het tweede kwartaal van 2008 investeerde Philips 14 miljoen euro in zijn mondiale merkcampagne. Dat is 15 miljoen minder dan vorig jaar. Philips zegt te reageren op een ‘verschuiving in de seizoenale bestedingen’.