Werkgevers moeten ict'ers blijven boeien om voor hun bedrijf te blijven werken. Het nakomen van afspraken is daarom erg belangrijk. Toch komt een groot deel van de ict-managers afspraken niet na.
Vooral voor ict-werkgevers is het belangrijk dat zij hun afspraken nakomen. "Door de krapte op de arbeidsmarkt is het juist in de ict-sector belangrijk dat bedrijven mensen vasthouden en boeien", zegt Rob Fest, hr-performance manager bij Integron. Het nakomen van afspraken is een belangrijk aspect bij het behouden van mensen. Fest: "Na twee, drie jaar zie je vaak een dip in de tevredenheid van medewerkers. Dan is de nieuwigheid eraf."
Ict'ers werken vaak zelfstandig in projecten bij een klant of bij het bedrijf. Juist dan is het belangrijk dat er een medewerker is waar ze op terug kunnen vallen, zegt Fest. Hij merkt dat bedrijven juist veel geld uitgeven aan werving en selectie, maar dat het behouden van werknemers minder hoog op de agenda staat.
Uit onderzoek van Integron blijkt dat een groot deel van de ict-managers afspraken niet nakomt. Dat zijn allerlei afspraken, aldus Fest. Dat kunnen afspraken zijn over ontwikkeling of beloning, maar ook afspraken die op het eerste gezicht minder belangrijk lijken, zoals vergaderafspraken. "Een keer een afspraak nakomen is geen probleem. Maar als het continue gebeurt. Werknemers gaan denken hoe belangrijk is de afspraak. Hoe belangrijk ben ik", aldus Fest.
Tips om medewerkers te behouden
-
Weet waar de medewerker blij van wordt
Ga echt in gesprek met de medewerker en pas geen trucjes toe. Zo kom je erachter of de medewerker tevreden is over zijn ontwikkeling en welke stappen hij nog wil nemen. -
Geef de medewerker voldoende feedback
Een ict'er wil voortdurend worden uitgedaagd. Geef de medewerker daarom voldoende feedback. "Dat is meer dan alleen geld. Meer blijven belonen houdt een keer op. Een werknemer wil dat de baas ziet wat hij gerealiseerd heeft", zegt Fest.