T-Mobile lijkt een verkeerde inschatting te hebben gemaakt van de impact van affiliate marketing bij de introductie van de iPhone. Een mail naar de affiliates toont aan dat het bedrijf graag een verlaging ziet naar 10 procent van de oorspronkelijke vergoeding.
Het bedrijf schreef kort na de lancering van de iPhone in Nederland de affilaite partners aan. De affiliates kregen meegedeeld dat het affiliatetarief met terugwerkende kracht werd verlaagd. Dit komt neer op een leadvergoeding van 1,50 tot 2 euro voor de gedraaide online iPhone-campagnes waar dat eerst rond de 20 euro zou liggen.
Affiliateblog publiceert de mail van T-Mobile waarin het bedrijf aangeeft dat het ‘vanuit T-Mobile niet is toegestaan om traffic / sales te genereren rondom de iPhone zonder expliciete toestemming van T-Mobile’. De mail kwam echter binnen op de dag van de lancering.
Tim Markestein, accountmanager telecom bij affiliatenetwerk M4N laat weten al gereageerd te hebben op het voorstel van T-Mobile om de vergoeding te verlagen. "Wij vinden het niet wenselijk. We wachten nu op een antwoord van T-Mobile dat wij weer door kunnen geven aan onze affiliates. Ze hebben waarschijnlijk een verkeerde inschatting gemaakt van de impact van affiliate marketing."
Het is volgens Markestein niet mogelijk om met terugwerkende kracht de vergoeding aan te passen. "Het kan wel, maar dan binnen een termijn van 1 tot 5 dagen."
T-Mobile geeft als reden op dat de iPhone de online campagnes niet nodig heeft. Het toestel zou zichzelf verkopen. "Mensen zijn op eigen houtje met het merk aan de slag gegaan. De basis is, we hadden daar met niemand afspraken over gemaakt en het is wel aangegrepen om leads te genereren", aldus een woordvoerder.
De afilliates die slim bedachten ook een graantje mee te pakken van de hype rondom de iPhone menen dat de actie van T-Mobile onjuist is. Op het internet woedt ondertussen een flinke discussie over het terugdraaien van de leadvergoeding. Markestein meent dat het beter is om te kijken wat er de komende weken gebeurt. "Misschien gaat de hype iets liggen en kan de vergoeding op basis daarvan redelijker worden ingeschat."
Verschillende affiliates die geld ontvangen voor aangebrachte klanten, hebben voor de lancering van het gehypte toestel flink wat voorbereiding gestoken in het doorsturen van mensen naar de website van T-Mobile.
T-Mobile geeft aan nog in gesprek te zijn met de verschillende netwerken.
T-Mobile is het schoolvoorbeeld van ouderwetse marketingcommunicatie. Zij hebben een focus op traditionele retail. Daar valt voor hen veel meer “te halen” dan online.